Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Biogas ska driva kommunens fordon i Söderhamn

Publicerat måndag 17 juni 2013 kl 06.02
"Det kommer gå ganska fort nu"
(1:55 min)
1 av 3
En enklare variant av en biogasanläggning ska uppföras på Långtå i Söderhamn. Foto: Magnus Hansson/Sveriges Radio
2 av 3
Monica Granlund, vd Söderhamn Nära. Foto: Magnus Hansson/Sveriges Radio
3 av 3
Här ska det snart börja markberedas för biogasanläggningen. Foto: Magnus Hansson/Sveriges Radio

Inom kort startar markförberedelserna för en biogasanläggning vid avfallsanläggningen Långtå i Söderhamn. Uppförandet beräknas till 22,5 miljoner och kunna tas i drift nästa år. Det berättar projektledaren Monica Granlund som är vd för Söderhamn Nära.

Tidigare fanns det planer hos Hälsingekommunerna att bygga en gemensam biogasanläggning. Men en utredning visade att den skulle bli för dyr och det hela rann ut i sanden.

Söderhamn valde då att på egen hand gå vidare och bygga en egen enklare variant och det är inte aktuellt att andra kommuner går in som delägare säger Monica Granlund.

– Nej det är enbart Söderhamn som kommer att stå för det här.

– Söderhamns kommun har gett Söderhamn Nära i uppdrag att genomföra det här, så det är egentligen ett bolag som står för investeringen.

Dubblerade investeringen
Från början var det tänkt att uppföra en enklare biogasanläggning för 13 miljoner för att kunna ta reda på matavfallet i kommunen. Men i våras beslutade kommunfullmäktige i Söderhamn att öka investeringen till 22,5 miljon för att även kunna ta reda på slam.

– Det är för att vi ska komma upp i mängd. Det blev för lite biogas i förhållande vad vi skulle satsa.

– Den blir nästan dubbelt så dyr men så får vi mer gas och räknar att vi får hem den på tio år.

Ej för allmänheten
Biogasanläggningen för 22,5 miljon ska vara betald på tio år. Totalt beräknas anläggningen kunna producera biogas för att driva 200 bilar och fyra bussar per år. Bränslet som produceras ska enbart gå till kommunens fordon och inte till allmänheten.

Även om kommunen måste köpa in nya bilar och investera för 22,5 miljon så blir det en stor vinst för miljön menar Monica Granlund.

– För det vi gör är att vi ersätter de fossila bränslena och då minskar vi de koldioxida utsläppen med 500 ton per år.

Blir inte det här ett otroligt dyrt drivmedel?

– Nej det ska bli samma pris på det här drivmedlet som vi har på bensin i dag.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".