Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Batterier ger Gävle ny energi

Publicerat tisdag 23 juli 2013 kl 07.45
VD Johan Lundberg har framtidstro
(1:46 min)
1 av 3
"Det känns som att komma hem" säger Marie Hillgren, Nyanställd vid Nilar. Foto: Tomas Groop, Sveriges Radio
2 av 3
VD Johan Lundberg (th) och Tomas Sundberg vid ett batteripack. Foto: Tomas Groop/Sveriges Radio
3 av 3
Nilars patenterade bipolära batterier utgör utbyggbara moduler, berättar VD Johan Lundberg. Foto: Tomas Groop/ Sveriges Radio

Sakta men säkert börjar nu batteritillverkaren Nilar att fylla upp tomrummet efter Ericssons i Gävle. Ett 40-tal anställda vid fabriken på Norrlandet i dag ska enligt affärsplanen bli 150 om två år och det hittills viktigaste leveransavtalet är påskrivet och klart - batterier från Gävle ska driva Stockholm Lokaltrafiks första eldrivna färja.

Redan i juni nästa år planerar Stockholms Lokaltrafik att trafikera Stockholm vatten med en eldriven färja med plats för 175 passagerare.

Batterierna ska levereras från Gävle och tillverkningen är redan i gång i den tidigare så kallade Japanska husfabriken på Norrlandet som i dag utgör centrum för batterikoncernen Nilars produktion.

El-färja ska drivas med Gävle-energi

Leveransen till SL är just nu fabrikens viktigaste uppgift konstaterar Johan Lundberg, VD vid företaget:

 – Batterierna kommer att utgöra fartygets hjärta och de ska vara klara redan 1:a september i år. Det finns många intressenter bakom den här el-färjan så det är förstås väldigt glädjande att vi fått förtroendet att leverera batterierna, säger han.

Företaget expanderar

Redan nästa år ska produktionen vara uppe i 100 000 batterier per år och Stockholms Lokaltrafiks eldrivna färja blir förhoppningsvis bra reklam för de Gävle-tillverkade batterierna.

Men också Scania-Vabis är en viktig samarbetspartner påpekar Johan Lundberg:

 – Vi ska tillsammans utveckla en hybridiserad drivlina för bussar och lastbilar. Det betyder att vi ska utveckla ett nytt power-batteri för tunga tillämpningar, säger han.

Antalet anställda ska flerdubblas

Samarbetet med Scania-Vabis är bara en av flera anledningar till utvecklingsoptimism vid Nilar i Gävle. Det säger koncernens grundare, Sandvikenfödde Lars Fredrikson som år 2001 började patentera de Nickel-metallhybridbatterier han utvecklat i USA och som nu byggt upp ett internationellt distributionsnät och förutom fabriken i Gävle etablerat kontor i Stockholm, Denver och Nairobi.

 – Jag är rätt övertygad om att vi kommer att producera MER än 100 000 batterier i Gävle nästa år. Vi räknar med att 2015 ha 150 anställda vid fabriken, säger han.

Ny chans för Ericsson-anställda

Batterier ger alltså Gävles tynande arbetsmarknad ny energi och det gillar montören Marie Hillgren, en av många uppsagda Ericssonsanställda som nu fått en chans till jobb. Hon känner sig redan väl hemmastadd i sin nya arbetsmiljö:

 – Det vi tillverkar är förstås annorlunda, men upplägget är ungefär det samma som på Ericssons - samma ordning och reda, säger hon.

 Enligt Marie är det många gamla arbetskamrater som nu fått återse varandra på batterifabriken. Det är alltså naturligt att något av den gamla Ericssons-andan nu återuppstår, menar hon.

 – Ja, så är det och jag är jätteglad för det. På det här jobbet känns det som om jag har fått komma hem igen! 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".