Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Efter JO-anmälan - Radiotjänst nekar till att språkförbristningar leder till avtal

Uppdaterat måndag 15 juli 2013 kl 17.49
Publicerat måndag 15 juli 2013 kl 09.55
"Får de ett ja har de sålt"
(1:46 min)
Radiotjänst använder sig av oseriösa telemarketingföretag för att få nyanlända invandrare att betala radio- och TV-licens menar P-O Flodström som JO-anmäler Radiotjänst. Foto: Arash Mokhtari/P3 Nyheter

En Gävlebo anmäler Radiotjänst för oseriösa metoder att driva in TV-avgifter. Enligt anmälaren P-O Flodström gör deras arbetsmetoder att nyanlända invandrare som ännu inte har lärt sig svenska felaktigt tvingas betala radio- och TV-avgiften. 

Enligt P-O Flodström används oseriösa telemarketingföretag till att samla in kunder som betalar radio- och TV-licens.

Migrationsverket bekräftar att deras klienter ofta får kravbrev från Radiotjänst.

P-O Flodström känner igen metoderna eftersom han själv har jobbat med telefonförsäljning.

- Jag vet hur mellancheferna tänker. När man känner att den här förstår inte riktigt vad jag säger, men då står chefen bredvid och säger kom igen! Det är exakt samma känsla jag får av telefonförsäljarna från Radiotjänst, säger P-O Flodström.

- För klienters räkning har jag överklaganden, och jag har gjort egna överklaganden. När man kommer till omprövningsförfarandet, det deras jurist gör är att skriva ett standardsvar där det står att klienten svarande jakande på frågan om de hade en TV, dator eller surfplatta eller mobil i hemmet och enligt lagen är den skyldig att betala TV-licens.

- Det handlar om att de ska ha ut ett ja, precis som alla andra telefonförsäljare. Om du som telefonförsäljare som ringer till en pensionär som du misstänker inte förstår. Det enda du ska göra är att få den att svara ja, då får du en accept, och då har du sålt,berättar P-O Flodström.

Josefin Ydhag som är bolagsjurist på Radiotjänst håller inte med om P-O Flodströms kritik.

- Det är inte riktigt så det går till heller, utan när vi kontaktar hushåll i Sverige så kontrollerar vi om de har ett TV-innehav, och visar det sig att de har ett TV-innehav så är de skyldiga att betala TV-avgift, säger Josefin Ydhag, bolagsjurist på Radiotjänst.

Finns det språkbarriärer skickar Radiotjänst enligt Josefine Ydhag hem material hem till hushållet med material på deras eget språk berättar Josefine Ydhag som inte tycker att det går att jämföra med telefonförsäljning.

- Vi påför inte någon avgift på någon om vi inte har uppfattat att de faktiskt har förstått vad saken gäller.

Att det skulle vara underentreprenörer som sköter uppringningen åt Radiotjänst är en uppgift som inte stämmer enligt Josefin Ydhag.

- Absolut inte, det finns inga underleverantörer, utan det är anställda som sitter och ringer till hushåll.

Sveriges Radio har valt att stänga av kommenteringsfunktionen till denna artikel.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".