Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Flera fördelar när dubbelspåret är klart

Publicerat fredag 31 oktober 2014 kl 14.23
Harald Knutsen, samhällsplanerare: Vi får helt annorlunda pendlingsmöjligheter söderut
(1:27 min)
1 av 5
Brobygge vid dubbelspåret mellan Furuvik och Skutskär. Foto: Gabriel Henning/Sveriges Radio
2 av 5
Kartan för dubbelspåret mellan Furuvik och Skutskär. Foto: Gabriel Henning/Sveriges Radio
3 av 5
Bygget av dubbelspåret började vid årsskiftet. Foto: Gabriel Henning/Sveriges Radio
4 av 5
Krister Johansson är projektledare för dubbelspåret. Foto: Gabriel Henning/Sveriges Radio
5 av 5
Harald Knutsen, samhällsplanerare på kommunledningskontoret i Gävle. Foto: Gabriel Henning/Sveriges Radio

Bygget av en dubbelspårig järnväg mellan Furuvik och Skutskär är i full gång. Arbetet med den fem kilometer långa sträckan startade vid årsskiftet och tågen ska börja rulla någon gång under 2016.

– Våren 2016 planerar vi för i nuläget och just nu är det inget som skulle göra att vi missar den tiden, säger Krister Johansson som är projektledare för arbetet.

Redan i början av 1990-talet påbörjades planeringen för ett dubbelspår mellan Furuvik och Skutskär, men först vid årsskiftet började arbetet med den fem kilometer långa sträckan.

Det är flera olika anledningar som har gjort att byggstarten flyttats fram berättar Harald Knutsen som är samhällsplanerare på kommunledningskontoret i Gävle.

– Det var växter och djurliv som påverkade och länsstyrelser som hade olika uppfattning om vad som var mest värdefullt. Det dök upp industritipp på vägen, lagstiftning kom till och det var pengar som kom och försvann under ett antal år. Så många faktorer har påverkat, säger Harald Knutsen.

Våren 2016 är tanken att de första tågen ska kunna rulla på det nya dubbelspåret och Harald Knutsen ser flera fördelar med att det blir dubbelt spår hela vägen mellan Gävle och Stockholm.

– Från årsskiftet kommer Upptåget att köra tre extraturer på morgonen och eftermiddagen. Det är ett steg åt rätt håll och det kommer de säkert utvidga när dubbelspåret är klart. Det gör att vi får helt annorlunda pendlingsmöjligheter söderut mot Uppsala och arbetsmarknaden i Stockholmsområdet, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".