Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Mjölkkriget splittrar bönderna

Publicerat lördag 15 november 2014 kl 05.00
"Tycker inte det är att nedvärdera mjölken"
(1:41 min)
Mjölk från havre eller kossa, det är en av ingredienserna i mjölkkriget. Foto: TT
Mjölk från havre eller kossa, det är en av ingredienserna i mjölkkriget. Foto: TT

Svensk mjölks stämning av havremjölkstillverkaren Oatly splittrar landets bönder. Långt ifrån alla bönder i landet som ställer sig bakom branschföreningens stämning. Per Sandberg är ordförande i föreningen Sveriges spannmålsodlare.

– Man säger att det är som mjölk fast för människor, och jag tycker inte det är att nedvärdera mjölken. Det är bevisat att havremjölken har väldigt positiva effekter, säger Per Sandberg, ordförande, föreningen Sveriges spannmålsodlare.

Det har blossat upp till konflikt inom livsmedelsindustrin. Svensk Mjölk har vänt sig till marknadsdomstolen och stämt havredryckstillverkaren Oatly. Branschföreningen anser att Oatlys reklam är vilseledande och baktalar den vanliga mjölken.

– Om man läser på en förpackning att det är som mjölk, men gjort för människor då kan man få intrycket av att mjölk inte är till för människor. Det är någon form av negativ kampanj, säger Jonas Carlberg, chef LRF Mjölk.

Mitt i konflikten hamnar landets spannmålsodlare. Visserligen blir merparten av havren som odlas i Sverige foder till djur. Men den del som blir livsmedel är mycket mer lönsam, och Per Sandberg gläds över trenden att mer havre blir mat och dryck till människor:

– Vi ser redan nu att det påverkar priset för våra produkter. Havre blir lite bättre betalt när det går till livsmedel än till foder, säger han.

Sanberg anser att det var fel av Svensk mjölk att vända sig till marknadsdomstolen, men Jonas Carlberg tycker, trots en splittrad bondekår, att beslutet är korrekt:

– Det ångrar vi inte. Vårt uppdrag handlar om att skydda mjölken och att den ska beskrivas på ett korrekt sätt och det uppfattar vi inte att man gjort i kampanjen från Oatly, säger Carlberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".