Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Filmåret 2014

Publicerat måndag 29 december 2014 kl 06.41
"Things are inevitably going to change!"
(3:23 min)
Filmbolaget Sony har stoppat premiären av "The interview". Foto: Nick Ut/AP/TT
Foto: Nick Ut/AP/TT

Emma Engström sammanfattar filmåret som ger ordet till en filmintresserad före detta nordkoreansk diktator.

- The new world is inevitable...
- It's what?
- Inevi... inevitbu...
- One more time?
- INEVITABLE! Things are inevitably going to change!

Det kanske verkar konstigt att sammanfatta filmåret 2014 med de här visdomsorden av numera avlidne diktatorn Kim Jong Il. Men även om de kommer från den satiriska dockfilmen Team America, så har han rätt. När det gäller rörlig bild ÄR den en ny världsordning som gäller.

Och den är bisarr, förvirrande och oförutsägbar, precis som den stora hackerattack på en Hollywoods stora filmstudior som avslutade året. Komedin The Interview, som handlar om två nöjesjournalister som får uppdraget att döda Nordkoreas diktator Kim Jong Un, sägs ha orsakat attacken, och efter direkta hot vågade många biografer inte visa filmen. Efter allt hallå gör filmen nu stor succé online. Den har sålts eller hyrts via nätet över två miljoner gånger och dragit in över 15 miljoner dollar på fyra dagar, vilket ser ut bli ett online-rekord för Sony Pictures.

Händelserna kommer troligen att ge ringar på vattnet långt in på 2015. För dom är också en symbol för den maktkamp som pågår mellan Hollywood och Asien. Om filmpengarna, marknaden och problemformuleringsprivilegiet.

Kartan rör sig som i en Harry Potterfilm och skatten finns inte längre där den var för en stund sedan. Ett tag pratades det om biokris, nu verkar åtminstone de svenska biograferna gå bra igen. Det är inte längre tonåringar som filmbolagen drömmer våta drömmar om, utan pigga pensionärer. Boktjänster på nätet gör utmärkta tv-dramer. Där svenskarna nyss köpte specialboxar och ny film på dvd, väljer vi idag hellre att betala nära hundra kronor i månaden för mestadels skåpmat. Och dom värsta piraterna är också dom som betalar för sig.

En avgörande förändring under året var de mångfaldssatsningar som lanserade av inom brittisk och svensk film. Brittiska filminstitutet har ställt upp ett antal krav om representation, både innehållsigt och i produktionen, där två av tre måste uppfyllas för att en film ska få pengar. I Sverige finns inget lika övergripande, men tidigt i höstas presenterades en tävling för att få fram fler berättelser som bryter mot stereoptyper om den svarta befolkningen.

Förändringarna har synts även i årets filmer. Allt fler skickliga manusförfattare och regissörer går över till tv-drama där de har både utrymme och pengar, vilket i år har resulterat i ovanligt många vassa produktioner. I år har det blivit ännu svårare att hålla isär film och tv-mediet, med korta och oerhört filmiska serier som "Olive Kitteridge" eller "Transparent".

På bio har vi sett nyskapande filmer som tar tillvara publikens nya behov av samtida och samtidiga berättelser. Som uppväxtskildringen "Boyhood" av Richard Linklater, en film med samma genomgripande karaktärsutveckling och förmåga att krypa under huden som ett modernt tv-drama.

Men medan förändringarna kommer slag i slag är mängden superhjältefilmer konstant. Så de kommande fem åren kan vi se fram emot, eller bäva inför, 30 nya filmer om män och kvinnor i trikåer.

Emma Engström, SR Kulturnytt

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".