Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Förmiddag

Johan vill att matematik ska handla mer om varför och mindre om hur

Publicerat onsdag 21 januari 2015 kl 15.12
Johan Sidenvall. Foto: CFL / Söderhamns kommun.
Johan Sidenvall. Foto: CFL / Söderhamns kommun.

Det menar Johan Sidenvall, doktorand och matematiklärare på CFL i Söderhamn.

Just matematiken är ett ämne han verkligen brinner för. Men han anser också att det är ett ämne som ställer oerhörda krav på lärarnas förmåga att entusiasmera och förklara.

- Tänk dig att två elever jobbar ihop, den ene frågar den andre om hjälp. Ofta består hjälpen i att kompisen levererar rätt svar, inte hur han eller hon kom fram till rätt svar. Den formen av hjälp leder inte till att den andre eleven blir bättre på problemlösning, säger Johan Sidenvall.

Inom kort kommer den aktade publikationen ”International Journal of Matematics Education in Science and Technology” att publicera en rapport Johan har skrivit utifrån sin forskning inom problemlösningsområdet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".