Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nu bryts nyårslöftena

Publicerat onsdag 21 januari 2015 kl 15.49
Det finns tekniker för att lättare hålla sitt nyårslöfte
(1:50 min)
Foto: Maja Suslin/ TT
Eftersom hälsan står i centrum i de flesta nyårslöften är vikten av betydelse.

Tillhör du dem som redan kämpar för att hålla årets nyårslöfte? Du är inte ensam, men det finns knep att ta till för att förbättra chanserna att klara det.

Redan nu har många nyårslöften redan brutits och den här sista veckan i januari är avgörande för många. Även om det också finns dom som gett upp redan i förtid, som Yrsa Fällström och Ebba Granberg i Gävle.

– Jag har väl lärt mig att jag aldrig håller dem, så jag har bara slutat, säger Yrsa Fällström.

– Ja det är lite samma för mig också! Jag har inte heller gett något nyårslöfte för jag vet att jag inte kommer att hålla det så där jättelänge, säger Ebba Granberg.

Vad heter du för någonting?

– Kerstin Weston.

Har du gett något nyårslöfte?

– Ja, att jag ska träna mer i år, säger Kerstin Weston.

Hon är inte ensam om att ha lovat att träna mer det här året.

Precis som på många andra gym i länet så går löparbanden varma här på Friskis och svettis gym i centrala Gävle och nästan alla träningspass är fullbokade.

Runt årsskiftet köper nämligen svenskarna gymkort och viktminskningsprogram som bara den. Och böcker om diet, hälsa och träning går bra i nätbokhandeln.

För i topp bland svenskarnas nyårslöften finns alltid hälsan. Tidigare års undersökningar visar att drygt hälften av nyårslöftena brukar vara att träna mer och knappt hälften att äta bättre.

Men redan nu har förmodligen en fjärdedel av nyårslöftena brutits, det visar tidigare internationell forskning som också visar att bara 12 procent av alla löften verkligen infrias. Och det är nu i slutet av januari som det avgörs vem som kommer att klara det.

Enligt forskarna finns det tekniker för att öka chanserna att klara löftena. Till exempel att bryta ned dem i konkreta delmål och belöna sig själv när man når delmålen, berätta för andra så att man får lite press på sig och föra journal över hur det går, en slags träningsdagbok oavsett löfte.

Lena Nordin i Gävle är en av dem som använder sig av just sådana tekniker för att uppfylla sina löften.

– Jag brukar skriva ned vad jag tycker att jag vill vara med om nästa år och vad jag har för mål och intentioner, säger Lena Nordin.

Hur gör du då för att nå de där målen och intentionerna?

– Jag sätter upp delmål. Jag tar små bitar i taget och försöker nå dit, säger Lena Nordin.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".