Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svårt rekrytera fordonsmekaniker

Publicerat torsdag 29 januari 2015 kl 05.54
Gustav: Folk är kinkiga
(1:41 min)
Pontus Lodén Nordmark och Gustav Rotberger ska bli yrkeschaufförer. Att mecka är okej, säger de, men de tror att många drar sig för att skruva för att det är skitigt. Foto: Christian Höijer/Sveriges Radio
1 av 2
Pontus Lodén Nordmark och Gustav Rotberger ska bli yrkeschaufförer. Att mecka är okej, säger de, men de tror att många drar sig för att skruva för att det är skitigt. Foto: Christian Höijer/Sveriges Radio
Hans Ängsheden på Bilbolaget Lastvagnar i Söderhamn säger att antalet praktikanter minskat väsentligt senaste åren och att det blir svårare att rekrytera personal, särskilt de som är duktiga på data och elektronik.
2 av 2
Hans Ängsheden på Bilbolaget Lastvagnar i Söderhamn säger att antalet praktikanter minskat väsentligt senaste åren och att det blir svårare att rekrytera personal, särskilt de som är duktiga på data och elektronik.

Det råder brist på lastbils- och bilmekaniker i landet. Men trots att nästan var fjärde ungdom i Gävleborg gick arbetslös vid årsskiftet så är intresset för gymnasiets fordons- och transportprogram vikande.

Siffrorna kommer från en rapport av Motorbranschens Yrkesnämnd och Lackerarnas Yrkesnämnd.

Hans Ängheden är verkmästare på Bilbolaget Lastvagnar i Söderhamn och han märker att intresset blivit svalare.

– Förr hade vi alltid praktikanter här, men det har minskat drastiskt. Det verkar inte finnas intresse, säger han.

Fordonsmekaniker finns med på Arbetsförmedlingens lista över de yrken där det råder störst brist på sökande de kommande tio åren. Totalt kan 5 000 nya mekaniker behövas i Sverige på tre år.

I Gävleborg uppger var tredje arbetsgivare att de har problem att rekrytera ny personal. Hans Ängsheden har sin teori varför skruvandet inte lockar.

– Jag tror att de har en uppfattning att det är skitigt, stökigt och tråkigt.

För att få svar hälsar vi på hos Staffanskolans fordonsprogram i Söderhamn.

– Det kanske tror att det är ett skitgöra. Folk är kinkiga, säger Gustav Rotberger från Edsbyn.

Det verkar alltså som Hans Ängshedens teori kan stämma. I Söderhamn utbildas främst chaufförer, medan mekanikerna specialgnuggas i Bollnäs.

Antalet elever på landets fordons- och transportprogram har de senaste sju åren minskat med 40 procent men läraren Kåre Nätt känner inte igen sig.

– Det är jättemycket elever som söker och de vill bli chaufförer, säger han.

Får de jobb?

– Ja absolut, det fattas både chaufförer och mekaniker.

Just den faktorn var viktig när Pontus Lodén Nordmark från Ljusne valde program.

– Det är lätt att få jobb efter gymnasiet, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".