Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bojkott hotar Yilport i Oslo hamn

Publicerat måndag 2 februari 2015 kl 07.18
Norsk Transportarbeiderforbund: Vi vill ha det som i Gävle hamn
(1:45 min)
Sjursøya containerterminal, Oslo Hamn. Foto: Oslo Hamn
Från och med 1 februari tar turkiska Yilport över driften av Sjursøya containerterminal i Oslo Hamn. Foto: Oslo Hamn

Turkiska Yilport som driver containerhamnen i Gävle tar från och med 1 februari över också containerhamnen i Oslo, men vill använda egen personal till att lossa och lasta fartygen.

Konflikten har lett till att det norska transportarbetarförbundet, NTF, nu kommer att inleda en bojkott mot företaget med start den 4 februari.

– Det enda medel vi har är gå ut med ett bojkottvarsel av Yilport i Oslo, säger Lars M Johnsen, vice ordförande i NTF.

Hur viktigt är det för er att få ha den här lossningen?

– Det är mycket viktigt. Idag har vi cirka 40 hamnarbetare i Oslo hamn, om vi mister rätten att lossa containrarna i Yilports hamn så kommer nog hälften att försvinna, säger Lars M Johnsen på NTF.

En oro att hälften av de 40 jobben i hamnen kommer att hotas alltså.

Fram tills nu har det funnits ett avtal med dem som drivit containerhamnen att hamnarbetarna lossar och lastar. Men när Yilport nu tar över så vill de inte längre anlita hamnarbetarna utan vill sköta lastning och lossning själva. Detta med hänvisning till att det finns en dom i den norska Arbetsdomstolen som ger företag rätt att använda egen personal. En dom som tolkas annorlunda av facket.

Oslo hamn var tidigare en kommunal hamn där, efter hand, delar av den har privatiserats. Hamnarbetarna har av tradition varit starka och deras avtal har varit tongivande för andra grupper inom internationell sjöfart.

På det norska transportarbetarförbundet är man också orolig för att det på sikt finns risk för social dumpning om hamnarbetarnas arbete ska tas över av företagen själva. Och önskemålet är att få det på samma sätt som i Gävle hamn.

– Jag har varit och besökt Yilports terminal i Gävle två gånger. Och det kravet vi har i Oslo hamn är egentligen att den ska drivas på samma sätt som de gör i Gävle idag. Det vill säga att det är stuveriarbetare som lastar och lossar fartyg, och att den interna terminaldriften drivs på vanligt sätt med ett internt avtal för själva terminalen, säger norska transportarbetarförbundets vice ordförande Lars M Johnsen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".