Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Postpaket pressar personal

Publicerat torsdag 12 februari 2015 kl 05.46
Gör allt som posten gjorde förr
(1:45 min)
Carolina Fors i Gävle är både butiksanställd och "posttjänsteman". Foto: Tomas Groop/ Sveriges Radio
Carolina Fors i Gävle är butiksanställd och "posttjänsteman" på en och samma gång. Foto: Tomas Groop/ Sveriges Radio

Enligt färsk statistik från Handelns utredningsinstitut HUI ökade näthandeln med 16 procent förra året och handeln har ökat på samma sätt varje år det senaste decenniet. Näthandeln är en tuff utmaning för livsmedelsbutikerna som vid sidan av sin vanliga försäljning nu också har en strid ström av paket att hantera.

Posten och andra logistikföretag som transporterar lavinen av paket är förtjusta, samtidigt som personalen i de mackar och livsmedelsbutiker som fungerar som postombud har fått många fler arbetsuppgifter än tidigare att utföra. Det berättar Jan Breitschuh som egentligen är färskvaruansvarig vid Coop Konsum Hallen i Gävle:

– Vi får skicka och ta emot brev, rekommenderade brev och paket. Sälja frimärken förstås och alla andra uppgifter som posten hade förr i tiden, konstaterar han.

Hur klarar ni då det här ökande trycket, vid sidan av sedvanligt kassarbete och butiksarbete?

– Jag tycker att det går ganska bra! Vi får jobba fort, säger Jan Breitschuh

Mer stress på jobbet

Arbetstempot har alltså ökat och Jan Breitschuhs kollega Carolina Fors tycker att det är märkbart mer stressigt.

– Särskilt under lunchtid kommer det mycket mer folk än tidigare och det är precis samtidigt som postleveranserna anländer. Det är mycket, mycket mer jobb än vad det varit tidigare och stressigare. Men man får försöka stå ut, säger hon.

Posten gnuggar händerna

Efter avregleringen och avskaffandet av Postverket på 90-talet och nedläggningen av postkontoren i början av 2000-talet föreföll posten vara nere för räkning. Fortfarande tynar brevhanteringen bort i skuggan av e-posten, men i stället har nu E-handelns ständigt ökande ström av paket blivit räddningen. Det säger Arne Andersson, E-handelsexpert vid posten eller Postnord som företaget heter i dag:

– Vi har sett en otrolig ökning i 10-års tid! Man brukar säga att inget träd tillåts växa till himlen, men ibland tror jag att paketvolymerna kommer att göra det, säger han.

Men hur klarar då postens ombud, alltså livsmedelsbutikernas och bensinmackarnas personal att hantera den här ständigt växande lavinen av postpaket?

– Jag ska inte sticka under stol med att de har haft väldigt stora volymer och jag tror att vi måste utöka med ännu fler postombud i framtiden, säger Arne Andersson.

"Sjukt" mycket paket

Paketservicen lockar kunder till butiken och det gillar handlarna. Men det blir ibland för mycket av det goda konstaterar Karin Åhlén, biträdande butikschef vid Konsum Triangeln i Gävle.

– Det är mycket som är negativt med den här utvecklingen också! Ibland brakar det loss med väldiga toppar, som i julas då det var vansinnigt mycket paket - ja, sjukt mycket försändelser, säger hon med en rysning.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".