Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Butiksanställda trängs med postpaket

Publicerat torsdag 12 februari 2015 kl 12.44
Jag måste luncha bland postpaket!
(1:41 min)
E-handeln ökar 2 Paketen får inte plats
För Elin Öberg har begreppet "lunchpaket" fått en ny innebörd. Foto: Tomas Groop/ Sveriges Radio

E-handeln ökar och därmed också mängden paket till postombuden i livsmedelsbutiker och bensinmackar. I flera butiker saknas tillräckligt stora lagerlokaler, vilket lett till tillfälliga lösningar och arbetsmiljöproblem.

Vid Coop Konsum Triangeln i Gävle har lunchrummet offrats för att paketen ska få plats. Det är inte alls bra tycker Elin Öberg som jobbar på Triangeln.

– Nu ska jag äta lunch och det får jag göra tillsammans med paketlagret, Allt fler handlar på internet och det är så mycket paket att vi måste förvara dem här i lunchrummet, konstaterar hon.

Vad tycker du om det?

– Det är väldigt tråkigt. Man blir störd av att tvingas sitta och äta bland en massa paket, säger Elin Öberg.

Paketfloden överraskade

Ansvarige Butikchefen Per-Olov Engström tycker förstås att det är litet pinsamt, men han är lika överrumplad som alla av E-handelns kraftiga expansion.

– Ja, redan i september och oktober förra året fick vi samma mängd paket som vi förr bara hade vid jultid. Posten levererar fyra-fem pallar med paket varje dag och till det kommer också paket från Schenker och DHL, berättar han.

De ordinarie postansvariga klarar inte längre ensamma den paketfloden, säger han.

– Nej, de räcker inte. Vi måste vara flera som hjälper till att plocka post och paket!

Lokalerna räcker inte till

Andra butiker i Gävleområdet har tvingats bygga ut för att få rum med den ökande mängden paketen. Det finns liknande planer vid Triangeln, säger Per-Olov Engström:

– Vi har inte möjlighet att bygga ut, men vi ska bygga om en del.

Fikarummet är i fara, har jag hört.

– Det försvinner inte. Vi har ett stort fika och lunchrum, så det kommer att räcka också efter en ombyggnad, försäkrar Per-Olov Engström.

Kunden har alltid rätt

Och även om personalen med all rätt knorrar en del, har butikschefen egentligen inte något val. De viktiga kunderna är nämligen redan vana vid att kombinera matinköp och postärenden. Karzan Dadvan hör till de många som uppskattar den ordningen

– Jag har just hämtat ett paket och då också passat på att köpa litet läsk, berättar han.

Vad tycker du om att kunna göra postärenden i livsmedelsbutiken?

– Det är bara bra. Det är praktiskt!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".