Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Hälsingeattraktioner vill locka bussresor

Publicerat tisdag 24 november 2015 kl 16.17
"Det finns hur mycket som helst att visa upp i Hälsingland"
(1:28 min)
Anneli Wiklund, Hanna Bruce, Lars Mobacke och Gölin Jonsing vill locka fler till Hälsingland året om. Foto: Agneta Sundberg/Sveriges Radio
Anneli Wiklund, Hanna Bruce, Lars Mobacke och Gölin Jonsing vill locka fler till Hälsingland året om. Foto: Agneta Sundberg/Sveriges Radio

Sex hälsingeföretag vill att fler ska hitta till Hälsingland. De har nu startat ett samverkansprojekt som heter Buss på Hälsingland. En folder har tagits fram för att marknadsföra och locka fler gruppresor till landskapet.

För bara ett par månader sen drogs projektet Buss på Hälsingland igång i skarpt läge. Det behövs mer för att locka turister till landskapet inte bara sommartid var tankarna.

– Det finns hur mycket som helst att visa upp i Hälsingland. Det gäller bara att få fram det, säger Hanna Bruce ägare till Växbo lin.

De företag som drog igång projektet är Mobackes Trädgårdscenter med Lilla K, Växbo Krog, Växbo Lin, Tevsjö Destilleri och Hälsingegårdsföretagarna. Företagen har gått in med 15 000 kronor var och region Gävleborg bidrar med 75 000 till projektet.
Anneli Wiklund som är koordinator i projektet Buss på Hälsingland har tagit fram en folder där det finns förslag på olika turer beroende på intresse.

– Jag vill ge ett bra inspirerande förslag vad man göra under två eller tre dagar. Det är upp till gruppen själv vad man vill se utefter teman till exempel om man är intresserad av Hälsingegårdar specifikt eller en matresa.

I foldern finns olika förslag på turer och en presentation av 60 företag i Hälsingland.

–Jag tycker vi har varit lite otydliga tidigare med hur mycket vi har i Hälsingland. Det finns många både stora och små aktörer som kan dra nytta av att vi samverkar på detta sätt, menar Gölin Jonsing på Lilla K.

Redan nu finns Hälsinglands Turism som har i uppgift att marknadsföra och sälja in Hälsingland trots det behövs ytterligare en aktör tycker Lars Mobacke.

– Det tycker jag absolut. Det ena förtar inte det andra utan vi ska jobba tillsammans.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".