Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
#skummetihamre

"Vattnet gick inte att försäkra, jag fick skylla mig själv"

Uppdaterat tisdag 1 december 2015 kl 13.37
Publicerat tisdag 1 december 2015 kl 05.02
"De var stenhårda. Jag har fått göra allt själv"
(1:42 min)
Magnus Jonsson har inte fått någon hjälp av sitt försäkringsbolag efter att hans vatten förorenats. Foto: Linnea Johansson/Sveriges Radio
1 av 2
Magnus Jonsson har inte fått någon hjälp av sitt försäkringsbolag efter att hans vatten förorenats. Foto: Linnea Johansson/Sveriges Radio
Magnus Jonssons hus i Hamre. Foto: Emma Åhlström/Sveriges Radio
2 av 2
Magnus Jonssons hus i Hamre. Foto: Emma Åhlström/Sveriges Radio

Många husägare med egen brunn är helt utan försäkring om vattnet skulle bli förstört vid en olycka. Men det här är det få som känner till. Flera bybor i Hamre fick ingen hjälp alls när deras brunnar blev förorenade av brandskum. 

I samband med en villabrand i Hamre utanför Hudiksvall blev Magnus Jonssons brunn förorenad. Men han får ingen hjälp alls av sitt försäkringsbolag, eftersom skadan inte täcks av försäkringen.

– Då var de stenhårda. Varken vatten eller brunnen går att försäkra. Då får man skylla sig själv, säger Magnus Jonsson. 

Magnus Jonsson hade inget skydd. Och det är stor skillnad mellan försäkringsbolagen när det gäller just vattnet, berättar Anna-Karin Baltzari-Danfors, chef för Konsumenternas Försäkringsbyrå.

– En del bolag, där ingår både brunnen och vattnet. En del bolag där ingår brunnen men brunnsvattnet ingår.

Och i vissa försäkringar täcks varken brunn eller brunnsvattnet.

– Det kan ju leda till att man inte får ersättning om brunnen eller vattnet drabbats av skada.

Trebarnspappan Magnus Jonsson, som inte hade något skydd i sin försäkring, har fått ägna snart ett år åt att köra dunkar med vatten, och göra åtgärder på sin brunn. Nu känner han att han inte orkar mer.

– Jag har inte fått någon hjälp. Jag har blivit ombedd att spola vatten, sanera, allt har jag gjort själv.

Om man får sitt vatten förorenat och behöver hjälp med det så ska man be om ett tydligt besked från sitt försäkringsbolag, tycker Anna-Karin Baltzari-Danfors, från Konsumenternas Försäkringsbyrå.

– Jag tycker att alla som drabbats av skadan ska kontakta sitt bolag och få ett skriftligt beslut.

I Hamre har en del haft stora problem med det här. Där har man dragit sina egna slutsatser. En av dem som vet vad han kommer att göra framöver är Jan Hansson.

– Vad jag har lärt mig på det här är att söka ett försäkringsbolag där vattentäkten är medförsäkrad, säger han. 

Här hittar du allt från vår rapportering #skummet i Hamre. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".