Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Gävle framtida huvudleverantör av varor till Mälardalen

Publicerat måndag 7 december 2015 kl 06.37
"Vi har bara duttat tidigare"
(1:35 min)
Gävle hamn. Foto: Martin Svensson / Sveriges Radio
1 av 2
Gävle hamn. Foto: Martin Svensson / Sveriges Radio
Anders Franck och Lennart Schüllerquist på Mellansveriges Logistiknav säger att Östra Importstråket med Gävle i centrum har potential att dominera servicen av varor till norra Mälardalen. Foto: Christian Höijer/Sveriges Radio
2 av 2
Anders Franck och Lennart Schüllerquist på Mellansveriges Logistiknav säger att Östra Importstråket med Gävle i centrum har potential att dominera servicen av varor till norra Mälardalen. Foto: Christian Höijer/Sveriges Radio

Gävleborg har potential att bli den dominerande leverantören av varor till Mälardalen. De senaste åren har aktiviteten i Gävle hamn expanderat kraftigt – och möjligheterna att fortsätta växa är extremt goda.

Anders Franck är projektledare för Mellansveriges Logistiknav och säger att hälften av Sveriges befolkning kan bo i Mälardalen år 2050 om utvecklingen fortsätter.

– Då måste ju de försörjas med varor, mat och kläder och annat. Då är vår region en jättebra möjlighet att försörja Mälardalen norr om Stockholm. Vi har Östra importstråket, att ta in det via Gävle hamn och leverera till Rosersberg som invigt Nordens största rikskombiterminal i september, säger Anders Franck.

Östra Importstråket med Gävle som centrum för Gävleborg och Dalarna ska bli ett begrepp i Logistiksverige. Enligt Anders Franck på Mellansveriges logistiknav så är förutsättningarna de allra bästa framåt eftersom hamnarna i centrala Stockholm så sakteliga fasas ut eftersom man inte vill ha en massa tung trafik i innerstan. Dessutom kommer det vara trångt att passera Mälaren med gods söderifrån både på vägar och järnväg under överskådlig tid.

– Många andra säger "om vi får", men vi har ju allt här. Vi har E4, E16, Ostkustbanan, Norra stambanan, Bergslagsbanan, Godsstråket genom Bergsslaget. Nu gäller det att marknadsföra det, och det är det som Mellansveriges Logistiknav går ut på.

Bakom satsningen finns Regionerna i Gävle och Dalarna plus flera av de största kommunerna i området. Anders Franck säger att Gävle-Dalaregionen varit för blygsamma, men att det ska bli ändring på det.

– Var och en har duttat tidigare, men nu är det en kraftsamling. Vi är en del av Mälardalen, Gävle hamn är Stockholms norra hamn.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".