Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Caféer och sportbutik sköter turismen i Älvkarleby

Publicerat onsdag 30 december 2015 kl 05.59
"Det bästa vore om all information är samlad på ett ställe"
(1:36 min)
Margareta Wilund, Älvkarleby Turist och Konferenshotell och Josefin Ronnerfors, turistansvarig i Älvkarleby. Foto: Linnea Johansson/SR.
1 av 4
Margareta Wilund från Älvkarleby Turist och Konferenshotell och Josefin Ronnerfors, turistansvarig i Älvkarleby. Foto: Linnea Johansson/SR.
Pär Vesslén i Skutskär. Foto: Linnea Johansson/Sveriges Radio.
2 av 4
Pär Vesslén i Skutskär. Foto: Linnea Johansson/Sveriges Radio.
Inger Berg i Skutskär. Foto: Linnea Johansson/Sveriges Radio.
3 av 4
Inger Berg i Skutskär. Foto: Linnea Johansson/Sveriges Radio.
Maria Ahlström och Tina Lindberg. Foto: Linnea Johansson/Sveriges Radio.
4 av 4
Maria Ahlström och Tina Lindberg i Skutskär. Foto: Linnea Johansson/Sveriges Radio.

I Älvkarleby har man lagt ner den traditionella turistbyrån. Istället får turisterna hjälp via sex informationsplatser i kommunen. Det har mötts av blandade känslor av kommuninvånarna. 

Den som frågar efter turistbyrån i Älvkarleby kan skickas till sex olika ställen.

Den traditionella turistbyrån på Laxön, som tidigare var öppen under sommarmånaderna, har stängts, och bytts ut mot turistinformationsplatser på alltifrån caféer och restauranger till en sportbutik.

– Turistinformationen är där besökarna är, så att de kan få den på plats, säger Josefin Ronnerfors, turistansvarig i Älvkarleby kommun.

Men Skutskärsbon Maria Ahlström tycker att turistbyrån borde finnas kvar.

– Det bästa vore väl om all information var samlad på på ett ställe, så blir det lättare för de som kommer utifrån att hitta information om olika ställen, säger hon. 

En av turistinformationsplatserna är Älvkarleby Turist och Konferenshotell. I foajén finns ett ställ med broschyrer, och en surfplatta med information.

Margareta Wilund, som jobbar på hotellet, har under året fått lära sig mer om olika turistmål.

– Förut kunde man inte allting. Då har man fått skicka iväg turisterna som frågat. Nu fick vi mer information, så att vi verkligen kan hjälpa alla.

Skutskärsbon Inger Berg tycker att det är bättre att på det här sättet sprida ut turistinformationen runtom i kommunen.

– Det blir så att när folk går in på ett café, så får de information där, istället för att de ska leta upp en speciell plats, säger hon.

Till nästa år utökas turistinformationsplatserna, och personalen ska få utbildning i värdskap. Samtidigt sparar kommunen pengar på att inte ha en traditionell turistbyrå.

Josefin Ronnerfors berättar att även andra kommuner nu sneglar på Älvkarlebys turistinformationslösning.

Men Skutskärsbon Pär Vesslén känner sig inte övertygad.

– För att underlätta för turisterna är det ju bra om det är på ett ställe. Är det utspritt är det svårt för turisterna som aldrig varit här, säger han. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".