Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Högsäsong för träningssugna

Publicerat söndag 10 januari 2016 kl 10.24
"Många har ätit för mycket julgodis"
(1:35 min)
Konkurrensen om löpbanden är hård. Foto: Tomas Groop/ Sveriges Radio
1 av 2
Konkurrensen om löpbanden är hård. Foto: Tomas Groop/ Sveriges Radio
Maria Linden har lovat träna fyra gånger per vecka! Foto: Tomas Groop/ Sveriges Radio
2 av 2
Maria Linden har lovat träna fyra gånger per vecka! Foto: Tomas Groop/ Sveriges Radio

Nu är det upp till bevis för de som avlagt ett vanligt nyårslöfte: att börja träna och motionera. Januari är högsäsong för gym- och idrottsanläggningar, särskilt direkt efter helgerna när både julmaten och nyårslöftena gör sig påminda.

Jämfört med före jul är det just nu en märkbar rusch till styrketräning, aerobics eller motionsgympa. Nya löften om sundare vanor och en pinsam medvetenhet om för mycket vällevnad är bidragande orsaker. Det säger Malin Jönsson som leder så kallad spinning på motionscykel vid Friskis och Svettis i Gävle:

– Det är en stor skillnad! Folk har ätit julbord och massor av godis och nu ska allt tränas bort, säger hon.

Återkommande nyårslöfte

Det är också vanligt att avlägga nyårslöfte om att börja träna mer. Maria Lindén i Gävle hör till dem som nu nöter löpbanden av den orsaken:

– Ja, jag har sedan flera år haft som nyårslöfte att jag träna tre till fyra gånger per vecka.

Varför är det viktigt för dig?

– Det är för att få bättre hälsa och bättre kondition. Sedan har jag ärligt talat inte heller något emot att se bra ut inför badsäsongen i sommar.

Proppfulla träningspass

Att få snyggare kropp är enligt en äldre undersökning från Riksidrottsförbundet viktigt för 40 procent av de som späker sig med träning. 80 procent däremot, vill helt enkelt må bättre. Det är det allra viktigaste säger Hedvig Blom som just avslutat ett av sina många hårda spinningpass:

– Jag är helt slut, pustar hon.

Håller du på att uppfylla ditt nyårslöfte?

– Nej, jag har tränat hela livet. Men det märks verkligen att många har börjat nu - varje pass är fullbokat, det är proppfullt, säger Hedvig Blom.

Försiktig start är bäst

Helt färsk statistik från SCB-visar att mer än 70 procent av alla över 16 år idrottar på ett eller annat sätt minst 20 gånger per år. Att lova träna ännu mer är förstås en sak, men att inte svika löftet en annan. Redan till sportlovet BRUKAR träningsivern regelmässigt att avta säger Malin Jönsson. Men hon har ett gott råd till den som vill hålla ut längre än så:

– Man ska inte gå ut för hårt med tre eller fyra pass i veckan. Det är bättre att börja med ett eller två och sedan öka successivt,

Varför ska man då träna?

– För att det är kul! Och är man sedan litet rund om magen så gör det inget. Det är litet fint, tycker jag!

Tomas Groop
tomas.groop@sverigesradio.se
P4 Gävleborg

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".