Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tuff marknad för små åkerier

Publicerat tisdag 19 januari 2016 kl 06.14
Hellström: "Konkurrensen stenhård"
(1:47 min)
Det gäller att vara flexibel och älska lastbilar om man lyckas i den tuffa transportbranschen. Ronny Bertilsson, vd och ägare till Ina Frakt, Henrik Hellström, vd och ägare till Hellströms express och Peter Sundberg, vd på Söderhamns lastbilscentral.
Det gäller att vara flexibel och älska lastbilar om man lyckas i den tuffa transportbranschen. Ronny Bertilsson, vd och ägare till Ina Frakt, Henrik Hellström, vd och ägare till Hellströms express och Peter Sundberg, vd på Söderhamns lastbilscentral.

Små åkeriföretag har fått svårare att överleva under 2000-talet. Var fjärde åkerifirma har försvunnit de senaste 15 åren, visar siffror från Sveriges åkeriföretag.

Hellströms Express är ett familjeföretag i Söderhamn med nio anställda som funnits i över 100 år. De senaste fem åren har flyttfirman bytt fokus till paketleveranser.

– Konkurrensen är stenhård inom distribution som jag håller på med och det är små marginaler. Det gäller att gå sina egna vägar och hitta bättre sätt än andra, då klarar man sig, säger Henrik Hellström som driver åkeriföretaget. 

Ulric Långberg är branschansvarig på Sveriges åkeriföretag och han säger att små åkeriföretag generellt sett måste bli bättre på att ta betalt för sina tjänster. Något som Henrik Hellström håller med om.

– Vi har varit för dåliga på att sätta press mot större företag. För rädd att förlora de jobb vi har.

Henrik Hellström kör själv åt större transportföretag som exempelvis DSV, och han säger att det handlar om att ha en levande dialog för att få rätt marginaler på jobben. 

Men det är en tuff verklighet som drabbat flera kända åkerier. I Söderhamn har klassiska varumärken som Bröderna Brändts åkeri och Glenn Nylunds åkeri försvunnit de senaste åren.

– Det är tragiskt, det är väldigt små ökningar de skulle ha haft av de större bolagen för att överleva, säger Henrik Hellström.

Peter Sundberg är VD på Söderhamns lastbilscentral och säger att ett annat problem med lönsamheten är att det varit lite stiljte i området de senaste åren.

– Vi behöver mer husbyggnationer, industrier, och byggnationer av vägar och järnvägar, säger Peter Sundberg. 

Trots det överlever de flesta små åkerier, om än med små plusresultat. Och ibland kräver det extra insatser, enligt Ronny Bertilsson som driver Ina Frakt.

– Man jobbar jämt med det här. Det är ett liv det här, det är nästan inte ett arbete, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".