Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tuff väg in i samhället för analfabeter

Publicerat måndag 16 maj 2016 kl 05.41
Salih från Eritrea: Har fått fler nyanser i livet
(1:42 min)
Assel från Syrien lär sig läsa med hjälp av en språkstödjare.
1 av 10
Assel från Syrien lär sig läsa med hjälp av en språkstödjare. Foto: Linnea Johansson/Sveriges Radio.
Att lära sig skriva och läsa på ett nytt språk är en extra stor utmaning. Foto: Linnea Johansson/Sveriges Radio.
2 av 10
Att lära sig skriva och läsa på ett nytt språk är en extra stor utmaning. Foto: Linnea Johansson/Sveriges Radio.
Nazanin från Kurdistan och Esther från Nigeria spelar bingo under SFI-lektionen. Foto: Linnea Johansson/Sveriges Radio.
3 av 10
Nazanin från Kurdistan och Esther från Nigeria spelar bingo under SFI-lektionen. Foto: Linnea Johansson/Sveriges Radio.
Helena från Syrien leder bildbingon under SFI-lektionen för analfabeter i Gävle. Foto: Linnea Johansson/Sveriges Radio.
4 av 10
Helena från Syrien leder bildbingon under SFI-lektionen för analfabeter i Gävle. Foto: Linnea Johansson/Sveriges Radio.
En av SFI-grupperna i Gävle som fokuserar på läs- och skrivförståelse. Foto: Linnea Johansson/Sveriges Radio.
5 av 10
En av SFI-grupperna i Gävle som fokuserar på läs- och skrivförståelse. Foto: Linnea Johansson/Sveriges Radio.
Assel från Syrien leder bingon. Foto: Linnea Johansson/Sveriges Radio.
6 av 10
Assel från Syrien leder bingon. Foto: Linnea Johansson/Sveriges Radio.
Helena från Syrien och Frishta från Kurdistan under bingon på SFI:n. Foto: Linnea Johansson/Sveriges Radio.
7 av 10
Helena från Syrien och Frishta från Kurdistan under bingon på SFI:n. Foto: Linnea Johansson/Sveriges Radio.
Salih från Eritrea firar att han fått bingo under SFI-lektionen. Foto: Linnea Johansson/Sveriges Radio.
8 av 10
Salih från Eritrea firar att han fått bingo under SFI-lektionen. Foto: Linnea Johansson/Sveriges Radio.
Nazanin från Kurdistan lär sig läsa. Foto: Linnea Johansson/Sveriges Radio.
9 av 10
Nazanin från Kurdistan lär sig läsa. Foto: Linnea Johansson/Sveriges Radio.
Det är skillnad mellan att undervisa barn och vuxna i läsning- och skrivande. Foto: Linnea Johansson/Sveriges Radio.
10 av 10
Det är skillnad mellan att undervisa barn och vuxna i läsning- och skrivande. Foto: Linnea Johansson/Sveriges Radio.

Närmare sju procent av de som går på SFI i Gävle just nu hade aldrig suttit i en skolbänk innan de kom till Sverige. För dem som är analfabeter, eller prelitterat, är resan in i ett skriftsamhälle som Sverige extra lång.

Av de knappt 1300 elever som går på SFI i Gävle har den största gruppen tolv års skolgång bakom sig.

Men 83 personer, knappt sju procent, hade aldrig suttit i en skolbänk innan de kom till Sverige. 

Helana från Syrien berättar med hjälp av språkstödjaren Houda hur det varit att inte kunna läsa och skriva.

– Inte bra. Jag kunde inte läsa saker och förstå dem. Jag kunde inte hjälpa mina barn med studier och läxor heller.

Läraren Camilla Nilsson Wallin tycker att den här gruppen ofta glöms bort.

– Det pratas mycket om läkare och högutbildade. Men man glömmer bort gruppen med lågutbildade. Vad händer med dem?

Det är svårt att klara sig utan att kunna läsa- och skriva i Sverige. Men analfabeter, eller prelitterata som de också kallas, har ofta utvecklat andra sidor, som är viktiga att ta tillvara.

– Om man inte kan läsa eller skriva så måste man komma ihåg. Det är något jag märker, de har jättebra hörförståelse och jättebra minne, till skillnad från en annan.

Språkstödjaren Hoda tycker att det är fantastiskt när hennes elever knäcker läskoden.

– Man blir tårögd faktiskt. Att man inte fick möjlighet att läsa och skriva på sitt modersmål. Plötsligt gör man det på ett främmande språk, som svenska språket. Det är en fantastisk resa våra elever gör.

73-årige Salih från Eritrea har efter ett helt liv äntligen fått lärt sig de första grunderna i att skriva och läsa.

– Han beskriver det som en gåva från Gud. Han beskriver att kunna läsa och skriva som ljus, och att inte kunna det som mörker. Livet får fler nyanser, säger språkstödjaren Houda. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".