Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Postproblem tvingar företag att lägga ner verksamhet

Publicerat tisdag 24 maj 2016 kl 14.56
"Det kan dröja en vecka innan ett a-brev är framme"
(1:19 min)
Postens brevlådor. Foto: Anna-Karin Lampou/Sveriges Radio
1 av 2
Postens brevlådor. Foto: Anna-Karin Lampou/Sveriges Radio
Kjell Johansson, VD för Entré Hofors som hjälper företag i kommunen.
2 av 2
Kjell Johansson, VD för Entré Hofors som hjälper företag i kommunen. Foto: Anna Molin/Sveriges Radio

Flera företag i Hofors har tvingats lägga ner delar av sina verksamheter till följd av de stora postproblem som varit i kommunen.

På grund av ökade klagomål från allmänheten i hela landet ska nu de största aktörerna PostNord och Bring Citymail specialgranskas.

– Vi har företag som har slutat med verksamhet på grund av att man inte kan lita på posten. Lägger man ett a-brev som tidigare var framme dagen efter, dröjer det nu upp till en vecka, säger Kjell Johansson, VD för Entré Hofors.

Han ger även exempel på den frustration som företagen känner i kommunen.

– Vi har haft företag som skickat sticklingar till blommor som överlevde med A-post tidigare men nu hinner de dö innan de är framme, säger han. 

Han nämner även ett annat företag som sysslar med maggotar.

– Tidigare skickade de kylda maggotar som klarade sig över en natt, men nu är de förpuppade och klara när de kommer fram, säger Kjell Johansson.

Felleveranser, försenad eller utebliven post och dyrare logistik för företag är några konsekvenser av att Posten för två år sedan drog ner på sin service i Hofors.

– Vi har också upplevt att privatpersoner får grannens eller granngatans post. Så vi går ju och delar ut post till varandra. Jättetrevligt för grannsämjan, men mindre bra om det är en räkning, säger Kjell Johansson.

Enligt PostNord beror en del av problemen på den stora postsorteringsanläggningen i Stockholm där man nu ser över tekniken. I Hofors har man även haft ett möte med PostNord. 

– Nu ska man mäta med transpondrar som man lägger i kuvert för att se hur kuverten går fram och om de kommer i tid. Vi uppmanar också folk att gå in och reklamera på PostNords hemsida, säger Kjell Johansson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".