Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kustkommuner i offensiv för dubbelspår

Publicerat fredag 2 september 2016 kl 06.00
"Bo i Hudik och pendla till Uppsala"
(1:38 min)
Mats Gradh och Kerstin Oremark säger att ett dubbelspår skulle vara av stor betydelse för att korta pendlingstider och öka möjligheterna för snabba godstransporter.
1 av 2
Mats Gradh och Kerstin Oremark säger att ett dubbelspår skulle vara av stor betydelse för att korta pendlingstider och öka möjligheterna för snabba godstransporter. Foto: Christian Höijer/P4 Gävleborg
Ett dubbelspår mellan Gävle och Sundsvall skulle förkorta restiden på sträckan. Foto: Fredrik Sandberg/TT.
2 av 2
Ett dubbelspår mellan Gävle och Sundsvall skulle förkorta restiden på sträckan. Foto: Fredrik Sandberg/TT.

Kustkommunerna i södra Norrland går nu på offensiven för att ett dubbelspår för järnväg ska prioriteras av regeringen. Med nya gemensamma bolaget Nya Ostkustbanan är planen att påverka så att sträckan mellan Gävle-Härnösand ska stå klar 2027.

Mats Gradh är stadsarkitekt i Hudiksvall och säger att ett dubbelspår skulle förändra pendlandet drastiskt.

– Sundsvall på 20 minuter eller Gävle på 35-40 minuter, det är ett nytt liv. Tänk, du kan bo i Hudik och pendla till Gävle eller Uppsala, säger han.

Den enkelspåriga järnvägen mellan Gävle och Härnösand är med sina 27 mil enkelspår Sveriges längsta och mest besvärliga flaskhals.

Kommunerna längst med stråket har, tillsammans med Region Gävleborg och Landstinget i Västernorrland, bildat ett bolag där tidigare statssekreteraren Ingela Bendrot rekryterats som vd.

Hennes uppgift är nu att får regering och riksdag att avsätta pengar så att bygget blir av, helst redan till 2027 då järnvägen fyller 100 år.

Kerstin Oremark är planeringschef i Hudiksvall och hon ser stora fördelar för näringslivet i hela regionen då orterna knyts samman på ett bättre sätt tidsmässigt.

– Sundsvall arbetar hårt med sin logistikverksamhet, Gävle gör det och Hudiksvall då framför allt när det gäller Holmen. Holmen har uttryckt vikten av ett dubbelspår och att det finns ett centralt stationsläge i Iggesund. Men framför allt skulle arbetsmarknadsutsikterna bli bättre när vi får till dubbelspåret.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".