Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
KRÖNIKA: NIKLAS FOLKEGÅRD

X-flyget i Rörberg

Publicerat tisdag 18 oktober kl 08.45
"Rörberg-Forsbacka-Högbo-Järbo-Kungsberget blir en första flyglinje"
(3:29 min)
Niklas Folkegård är P4 Gävleborgs krönikör. Martin Svensson / Sveriges Radio
Niklas Folkegård är P4 Gävleborgs krönikör. Martin Svensson / Sveriges Radio

Flygplatsen i Rörberg är full av sura flygledare. Fram till alldeles nyligen var planen att helaflygplatsen skulle stängas. Från att knappt ha tagit emot nåt plan alls så skulle man ...absolut inte ta emot nåt plan alls. Flygledarna blev överlyckliga, och gjorde sig redo för en höst av total maskning. Eller som man också kan kalla det: höstmys.

Flygledartornet var fullt av höstmysiga ljuslyktor, det doftade av varma scones med hemmakokt sylt och det låg fluffiga filtar överallt. Flygledarna satt ihopkurade vid sina flygledarkontroller med fötterna djupt nerborrade i varma figurtofflor. De sörplade te ur överdimensionerade temuggar till spraket av äkta brasor och pratade om livet. Om man hade fotograferat regionen med en värmekamera så skulle flygplatsen i Rörberg ha lyst klarast av alla platser. Inte bara beroende på det ohämmade koldioxideldandet, utan även på grund av den mänskliga värme som uppstår på en arbetsplats där alla slipper jobba.

Allt vänder

Men helt plötsligt kom det nya besked. Verksamheten i Rörberg ska inte läggas ner. Den ska öka. I ett nära samarbete med X-trafik har man nu bestämt sig för att komplettera X-bussarna och X-tåget med ett X-flyg. Hela X-grejen har visat sig fungera väldigt väl och nu är det dags att låta det synas även i luftfarten.

X-flyget

Tanken är att X-flyget ska fungera precis som resten av X-trafiken. Det blir massor av stopp:

Rörberg-Forsbacka-Högbo-Järbo-Kungsberget blir en första flyglinje. Så fort man har lyft från marken så serveras ett litet kex som flygplansmat, sen börjar man att landa igen. Kabinpersonalen hinner inte dra allt det där med nödutgångar och syrgasmasker utan hojtar bara ”Lycka Till!” vid start och ”Grattis!” vid landning. Flygbiografen hinner visa ett kort klipp från Youtube.

Om Kungsbergslinjen fungerar väl ska X-flyget lägga till ytterligare en linje, som studsar fram över alla socknar i Hälsingland. Man ska bara lösa det fysiska problemet först. Det där med hur man får planet att stå stilla i luften alldeles utanför Ljusdal en dryg timme i väntan på ett möte. Det är ju ändå X-trafik.

Rörbergs VIP-lounge

De som reser till eller från Rörberg kommer att kunna lyxa till det ordentligt. Man kan ta flygplatsens egen limousineservice in till Gävle. Det är en förlängd flakmoped. Det kommer att finnas en bistro där man kan beställa en rumsvarm kexchoklad och en halv kopp snabbkaffe för en femhundring. Och flygplatsledningen har slagit på stort och inrett en VIP-lounge. Först var det en lite mjukare stol och några gamla veckotidningar i städskrubben. Sen tittade ledningen in i flygledartornet. Så nu är VIP-loungen utrustad med höstmysiga ljuslyktor och fluffiga filtar. Och flygledarna är sura. Som de ska vara. Det är ju ändå X-trafik.

Det här är Niklas Folkegård från Rörberg, onsdag

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.