Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Sims(alabim) – Söderhamnsfirma nysatsar på träningskläder

Publicerat måndag 7 november 2016 kl 15.07
"Har 3,2 miljoner följare"
(1:42 min)
Anna Nyström är Workout Empires stora affischnamn. Thomas Isaksson är grundare och delägare i företaget, här med anställde Carro Öberg som tävlat i fitness.
Anna Nyström är Workout Empires stora affischnamn. Thomas Isaksson är grundare och delägare i företaget, här med anställde Carro Öberg som tävlat i fitness. Foto: Christian Höijer/Sveriges radio.

Från kläder på låtsas i dataspelens värld till riktiga kläder. Det steget tar Söderhamnsföretaget Generatorhallen som nu satsar globalt på träningskläder.

Söderhamnsföretaget har under många år tillverkat och sålt hemsidor till andra företag – men huvudinkomsten har till största delen bestått av försäljning av virtuella kläder till dataspelet The Sims användare.

Varje månad har datasajten som familjeföretaget driver haft ett par miljoner besökare. Där kan spelarna gå in och köpa kläder till sina datafigurer i spelet The Sims.

Erfarenheterna lär komma till pass när företaget nu storsatsar på riktiga kläder med försäljning över nätet.

Thomas Isaksson är en av grundarna och förklarar varför de tagit steget:

– Har man gjort något i 17 år och det går lite av sig självt så vill man hitta något kreativt att göra och då tyckte vi att en helt ny bransch vore spännande.

Det hela började med ett förslag om att utveckla en träningsportal, men kom snart att bli klädsatsningen Workout Empire. Dels för att Reeboks före detta chefsdesigner knöts till företaget, och dels för att den fitnesstävlande söderhamnaren Carro Öberg anställdes. Och Carro Öberg känner att hon fått vara med och påverka.

– Alltså 100 procent. Alltifrån att jag och Thomas har fått peta i designen, till att prova ut stilar som är bra att träna i, och jag har ett stort kontaktnät, säger hon.

Nu handlar det om att få ut produkterna på marknaden. Förutom ambassadörer, så har flera stora fitnessprofiler kontrakterats som reklampelare.

– Den största stjärnan är Anna Nyström som har 3,2 miljoner följare på Instagram.

Under intervjun packar Thomas Isaksson tvillingbror Johan ned flera paket från klädlagret på Flygstaden. Kläderna går till länder över hela världen, men framför allt till Tyskland och USA.

Men hur har det då gått hittills?

– Det trillar in ordrar och förhoppningsvis så ska det bli en sakta stigande kruva, säger Thomas Isaksson drygt en vecka efter att webbutiken öppnat.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".