Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
#Skoldusch

Dåliga duschvanor kan påverka betyg

Publicerat tisdag 15 november 2016 kl 11.08
Rektor: "Kämpar inte under lektion"
(1:54 min)
Johan Larsson är rektor på Murgårdsskolan i Sandviken.
1 av 3
Johan Larsson är rektor på Murgårdsskolan i Sandviken. Foto: Christian Höijer/P4 Gävleborg
Jonas Winder är rektor på Hudikskolan. Foto: Christian Höijer/P4 Gävleborg
2 av 3
Jonas Winder är rektor på Hudikskolan. Foto: Christian Höijer/P4 Gävleborg
Olivia Andersson och Selina Holm Carlström säger att kommentarer om kroppar lätt etsar sig fast på ett negativt sätt. Foto: Christian Höijer/P4 Gävleborg
3 av 3
Olivia Andersson och Selina Holm Carlström säger att kommentarer om kroppar lätt etsar sig fast på ett negativt sätt. Foto: Christian Höijer/P4 Gävleborg

Dåliga duschvanor bland högstadieelever kan i förlängningen få stora konsekvenser i form av lägre betyg.

Flera elever som P4 Gävleborg träffat säger att så mycket som hälften av eleverna är frånvarande från vissa idrottslektioner – och duschandet kan vara en av faktorerna till det.
Alfred Kajlöv går på Solängsskolan i Gävle.

– De kanske tycker att det är fjantigt, vill inte bli svettiga så de måste duscha.

Selina Holm Carlström och Olivia Andersson går på Murgårdsskolan i Sandviken.

– Vissa skiter i att vara med över huvud taget, struntar i det, säger Selina.

Skolkar från gympan, alltså?

– Ja, för de vill inte vara där, man vill inte duscha och byta om offentligt, fortsätter Olivia.

Jonas Winder är rektor på Hudikskolan och tidigare idrottslärare. Han säger också att en del elever deltar på idrott utan att byta kläder.

– Skulle alla jämt och ständigt duscha efteråt och ha rätt kläder att utöva idrott i så skulle det påverka prestationen.

Jonas Winder får medhåll av rektorskollegan Johan Larsson på Murgårdsskolan som talar om flera negativa konsekvenser.

– Man går och luktar svett eller så kämpar man sig inte igenom lektionen, och då påverkar det resultaten, säger han.

Att ändra på beteendet är svårt, men så här arbetar idrottsläraren Titti Frykman på Hudikskolan för att få fler att delta fullt ut på idrotten.

– Jag pratar med dem kontinuerligt, och pratar med hemmet. Men det är svårt att nå dem helt enkelt, man kör fast, säger Titti Frykman.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".