Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ilska över X-trafiks dåliga service

Publicerat måndag 5 december 2016 kl 05.45
"Man blir ju jättearg"
(1:33 min)
Kerstin Alm är kritisk till att X-trafik behåller pengarna om man tappar bort reskassekortet trots att det finns ett kvitto.
Kerstin Alm är kritisk till att X-trafik behåller pengarna om man tappar bort reskassekortet trots att det finns ett kvitto. Foto: Agneta Sundberg/Sveriges Radio

X-trafik ersätter inte borttappade reskassekort. På den typen av kort finns ingen tappa-bortgaranti som det gör på ett årskort eller ett seniorkort.

Kerstin Alms son tappade bort sitt kort för drygt en vecka sen. På det fanns 287 kronor kvar. Det går att spärra kortet men inte att flytta över pengarna till ett nytt, något som upprör Kerstin Alm.

– Ja man blir ju jättearg. Nu var det inte så mycket pengar men det hade det kunnat vara.

När man fyller på sitt reskassekort får man ett kvitto där det tydligt står pris och nummer på kortet som fyllts på. Men det går inte att föra över beloppet till ett nytt reskassekort om det gamla tappats bort.

– Det tycker jag är dålig service till allmänheten. Ska man åka kollektivt så ska det fungera.

Vad kräver du av X-trafik?

– Jag kräver att om man har förbetalt resor så ska man kunna utnyttja dem även om kortet har försvunnit. Om man har kvitto och kortnummer kvar så ska pengarna föras över till ett nytt. Det ska ju inte försvinna flera hundra kronor och de som få pengarna är ju X-trafik.

På den här typen av kort finns ingen tappa-bortgaranti som det gör på ett årskort eller ett seniorkort, förklarar Marie Nordmark som är avdelningschef på X-trafik.

– Med den teknik vi har idag är det inte görbart att släppa på 30-dagars biljetter eller reskassekort, för då hamnar vi en jättestor arbetsbelastning.

Du tycker inte att det är ett problem när personer tappar bort sitt kort där det kan finnas mycket pengar och de inte kan föra över till ett nytt?

– Jag tycker inte det är bra. Jag skulle önska att vi kan ersätta det.

Är inte det dålig service?

– Jo, vi skulle vilja göra det. Vi ser att det skulle vara jättebra för kund.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".