Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nya lagen utan större effekt på bilmålvakterna

Publicerat fredag 9 december 2016 kl 14.24
Trafikpolis: "Behöver bli enklare"
(1:33 min)
Många bilar i Gävleborg ägs av så kallade bilmålvakter. Bilarna är ofta av äldre typ och inte sällan obesiktigade, enligt polisen, vilket gör dem till en stor fara för allmänheten.
1 av 2
Många bilar i Gävleborg ägs av så kallade bilmålvakter. Bilarna är ofta av äldre typ och inte sällan obesiktigade, enligt polisen, vilket gör dem till en stor fara för allmänheten. Foto: Christian Höijer/P4 Gävleborg
Trafikpolisen Christer Lindén i Sandviken vill se en tydligare lagstiftning kring bilmålvaktsproblematiken.
2 av 2
Trafikpolisen Christer Lindén i Sandviken vill se en tydligare lagstiftning kring bilmålvaktsproblematiken. Foto: Christian Höijer/P4 Gävleborg

2014 kom en ny lag som skulle göra det lättare att beslagta fordon som ägs av bilmålvakter. Men flera trafikpoliser tycker att lagen är tandlös.

P4 Gävleborg har varit i kontakt med flera trafikpoliser. Ingen av dem verkar tycka att lagen fungerar bra för att få bort bilmålvakternas fordon från vägarna.

Trafikpolisen Christer Lindén i Sandviken som stöter på problemet vid varje pass.

– Man känner viss uppgivenhet. Det skulle vara enklare när man stoppar en sådan här bil att man har möjlighet att beslagta bilen så får ägaren komma och lösa ut bilen och betala de avgifter som ska vara. Då skulle vi dessutom få bort en massa trafikfarliga bilar från vägarna.

Med ny lagstiftning skulle Kronofogden och parkeringsbolagen i samarbete med landets kommuner få bort många av bilmålvakternas fordon från gatorna. Bland annat kopplas skatter och böter direkt till bilen istället för ägaren. Men lagen tycks inte ha haft någon stor effekt. 

Johan Krantz som är verksamhetscontroller på Kronofogden säger till P4 Gävleborg att bara ett 25-tal bilar tagits omhand.

Enligt Kronofogden är bilarna ofta är i sådant dåligt skick och värda så litet att det inte är ekonomiskt försvarbart att ta in dem för utmätning.
Och bryr sig inte myndigheterna så blir bilarna kvar i trafiken.

Trafikpolisen Christer Lindén säger att Sverige på många sätt har bra trafiklagar, men i fallet med "målvaktsägda" bilar så skulle han önska en förändring som gör det lättare för polisen att beslagta bilar på plats.

– När man väl kommer fram till en lag så är den diffus, precis som mobillagen är, jag hoppas på en lag som gör det lätt för oss på fältet att använda oss av, säger han.

Fakta: Bilmålvakt

Det finns i dagsläget ingen fastställd definition om vad som är en ”bilmålvakt”, men enligt Transportstyrelsen används begreppet om personer som går med på att registreras som ägare till ett fordon istället för fordonets verklige ägare.

Fordonets verklige ägare slipper då betalningsansvar för trafikrelaterade skatter och avgifter eftersom ägaren är betalningsskyldig.

Det är dock sällan som en bilmålvakt betalar sina skulder.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".