Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Vården sparar skyddade personers telefonnummer

Publicerat onsdag 14 december 2016 kl 05.43
Anna berättar (Rösten ersatt av Jenny Sanner Roosqvist)
(1:34 min)
smartphone mobiltelefon appar
Foto: TT

Personer med skyddad identitet riskerar att bli röjda när de varit i kontakt med vården. Telefonnummer sparas nämligen i journaler.

När man exempelvis söker vård hos en hälsocentral så ska man lämna sitt telefonnummer för att sen bli uppringd. Anna har märkt att hennes telefonnummer som egentligen skulle ha raderats funnits noterat i journaler.

– Ja det har jag gjort och det är väl därför jag reagerar på det här viset, säger Anna som egentligen heter något annat.

När en person får skyddad identitet så finns det en anledning. Samtidigt har man också ett eget ansvar att inte lämna ut sina uppgifter hur som helst. Även om sjukvården har sekretess så räcker inte det, anser Anna.

– Lämnar man sitt telefonnummer där så hamnar det i något system och lagras.

Och Anna har exempel på när det gått snett. Vid ett tillfälle fick Anna hemskickat en annan persons sjukvårdsräkning tillsammans med sin egen och hon har även blivit kontaktad av sitt ex som hon gömmer sig för.

– Jag har blivit uppringd på ett nummer som jag för ett antal år sen lämnade i god tro till dåvarande landstinget och då är min erfarenhet inte alltid så positiv till vad det gäller sekretessen.

Hur och var han fått tag på telefonnumret kan Anna inte veta exakt, men hon menar att de enda som hon lämnat sitt nummer till är myndigheter och sjukvården.

– Tyvärr tror jag det handlar om en viss okunskap om de här frågorna. Vi är ju inte så väldigt många som har den här formen av skydd och kanske ser man inte vikten av det hela. Mer utbildning skulle jag rekommendera.

För att inte behöva lämna ut sitt telefonnummer och riskera att det hamnar på villovägar föreslår Anna att man ska få ringa den centrala växeln hos exempelvis Region Gävleborg och bli framkopplad till rätt vårdenhet eller att det finns telefontider där personer svarar.

– Då har du i alla fall en möjlighet. För det här känns som att gå i en korridor med alla dörrar stängda. Det finns ingen utväg för oss utan att lämna ifrån dig numret. Och då är du i princip tvingad att göra det, vilket strider mot hela principen med skyddade personuppgifter, säger Anna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".