Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Därför sker fler olyckor med EU-långtradare

Publicerat måndag 2 januari kl 06.15
Johan Granlund: Klarar inte en undanmanöver för en älg eller en omkörning
(1:15 min)
Vinterväg
Foto: Sylvia Dahlén/Sveriges Radio

Kortare EU-långtradare ställer till fler olyckor på nordiska vintervägar än de längre svenska ekipagen.

Johan Granlund, vägteknikexpert på konsultföretag WSP, har varit medförfattare till en uppsats kring detta och också gjort olika simuleringar där man tittat på hur EU-långtradare fungerar på vinterväglag.

– Vid godkänd halka klarar inte ekipaget av att göra en tämligen normal manöver, som alla fordon måste klara av att göra. Till exempel en undanmanöver för en älg eller en omkörning av ett långsamtgående fordon, säger Johan Granlund.

Det handlar om att dragbilsekipagen är instabila. Långtradare med dragbil och påhängsvagn som kör inom EU får bara vara 16,5 meter långa, vilket gör att europeiska åkare ofta väljer en kort dragbil och det gör att de blir instabila på halt väglag. Ekipage som bara kör inom Norden är ofta av en annan typ, en lastbil med släpvagn och de får också vara längre. Dessa lastbilsekipage är riktningsstabilare och deras olycksfrekvens är därför betydligt lägre. Det finns också en lösning för europeiska långtradare säger Johan Granlund.

Då skulle fler välja dragbilar som är långa, har en lång hjulbas och är mer vinterstabila.

– EU borde ändra på sina måttregler för semitrailer-ekipagen så de inte begränsar längden på hela ekipaget, utan bara begränsar trailerns längd och säger att trailern bara får vara 13,6 meter, men att man får ha hur lång dragbil man vill. Då skulle fler välja dragbilar som är långa, har en lång hjulbas och är mer vinterstabila.

Den typ av måttregel som Johan Granlund föreslår, används sedan många år i USA. Sedan måttregeln ändrades, har amerikanska åkare valt att köpa längre och kursstabilare dragbilar, vilket resulterat i färre olyckor för dragbilsekipage i USA. Ifjol införde Norge en ny rutin, där Statens vegvesen, som Trafikverket i Norge, vid svår halka utfärdar ett tillfälligt körförbud för alla EU-tradare med kort tvåaxlig dragbil.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".