Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Viltstängsel behöver rustas upp

Publicerat söndag 19 mars kl 07.59
Trafikverket: I Gävle är det varken bättre eller sämre än resten av Sverige
(1:16 min)
Älg vid viltstängsel. Foto: Johan Nilsson / Scanpix
Viltstängsel påverkas av många saker, såsom trafikolyckor, stormskador eller skadegörelse. Foto: Johan Nilsson / Scanpix

En stor del av landets viltstängsel behöver rustas upp. Enligt Trafikverket behövs en investering på sex miljarder för att få ordning på stängslen och minska viltolyckorna.

I Gävleborgs län sker flest viltolyckor i Gävle kommun. Här är Lars Nordqvist på Trafikverket ansvarig för underhållet av områdets 19 mil viltstängsel. Han tycker att renoveringsbehovet i hans driftområde ser ut ungefär som resten av Sverige.

– Jag tror inte att det är varken bättre eller sämre här än i resten av Sverige. Vissa delar är relativt nya och vissa andra är i behov av renovering, säger han.

I Gävleborgs län finns det nästan 50 mil viltstängsel och 2016 till 2018 har Trafikverket budgeterat 6 miljoner kronor per år för det löpande underhållningsarbetet. I Gävle kommun, likt resten av länet, är det längs de större färdvägarna som mest underhåll behövs.

– Så fort vi får syn på att något är skadat lägger vi upp ett arbete för att renovera den så fort som möjligt, men vi gör akuta reparationer också, säger Lars Nordqvist på Trafikverket.

Hittills i år har det skett 292 viltolyckor i Gävleborg. Vilket är något mer än samma period förra året. För att minska olycksrisken har Trafikverket lämnat in en förslagsplan till regeringen för att åtgärda landets viltstängsel.

Anders Sjölund jobbar på Trafikverket som nationell samordnare för landskap. Enligt honom kostar viltolyckor nästan lika mycket pengar varje år, som vad en renovering skulle gå på.

– Vi vet i dag att viltolyckorna på vägsidan kostar minst tre miljarder per år och runt 1-2 miljarder på järnvägssidan. Vi har räknat på att vi skulle behöva göra åtgärder för bortåt sex miljarder, säger han.

Joakim Dahlbäck
joakim.dahlback@sverigesradio.se
P4 Gävleborg

Jenny Norberg
jenny.norberg@sverigesradio.se
P4 Värmland

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".