Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Säg det med musik – om du vill sälja mer mat

Publicerat tisdag 28 mars kl 18.20
Professor Sven-Olov Daunfeldt om musikens betydelse på restaurangen
(2:38 min)
Maträtt.
Musiken kan få dig att beställa mer mat. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT/Arkiv

Musiken på restaurangen du besöker kan avgöra hur mycket mat du beställer och hur länge du stannar kvar. Det visar en ny undersökning.

De flesta restauranger och butiker spelar väldigt slumpmässig musik. Men man borde lägga ner mer omsorg på musikvalet, det visar en undersökning av Handelns utredningsinstitut (HUI) som presenterades i dag.

– När man noggrant valde ut musiken så att man varumärkesanpassade musiken i restaurangkedjan, så ökade försäljningen med nio procent, säger Sven-Olov Daunfeldt, professor i nationalekonomi och forskningschef vid HUI.

Genom att jämföra restauranger som hade valt ut musik som passade deras varumärke med restauranger som bara spelade slumpmässigt vald populärmusik kom man alltså fram till att musiken påverkade konsumenternas upplevelse och hur mycket de köpte.

Det är till och med så att det är bättre att inte spela någon musik alls än att sätta igång en slumpmässig spellista.

 – Det finns vissa indikationer som säger att om du spelar fel sorts musik, eller bara slumpmässigt spelar musik, då är nästan lika bra att låta bli, säger Sven-Olov Daunfeldt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".