Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

X-trafiks serviceresor fick Annika att hoppa av taxiyrket

Publicerat onsdag 29 mars kl 11.48
"Mådde dåligt av att jobba"
(1:36 min)
Annika Wickström orkade till slut inte möta missnöjet från kunderna och hoppade av taxiyrket.
Annika Wickström orkade till slut inte möta missnöjet från kunderna och hoppade av taxiyrket. Foto: Christian Höijer/P4 Gävleborg

För tre år sen fick taxichauffören Annika Wickström från Sandviken nog och hoppade av sitt jobb. En stor anledning var försämringarna kring X-trafiks serviceresor.

I tio år körde Annika Wickström taxi. Många turer var så kallade serviceresor, det vill säga färdtjänst eller sjukresor.
Men för tre år sen tog det stopp:

– Jag mådde dåligt av att jobba. Jag har varit stolt över mitt jobb ända till slutet för då var det inte roligt längre. Det fungerade dåligt överlag och mina kunder var inte nöjda. Jag klarade inte av att ta det längre.

Annika Wickström stortrivdes med sitt jobb, att hjälpa kunder till rätta. Många sjuka eller handikappade, andra ensamma och i behov av en pratstund. Men de sista åren förändrades allt. Tillvaron kom att präglas av stress med knappa tider och ständiga samåkningar med förseningar som följd.

En bild som delas av en taxichaufför från norra Hälsingland som vill vara anonym.
Annika Wickström igen:

– Det var mycket strul, människor fick inte den service de vill ha och det var mycket fel hela tiden. Med de förutsättningar vi fick gick det inte att göra ett bra jobb.

Annika Wickström berättar om turer som fick både henne och kunderna att må dåligt. Hon berättar om en person som skulle till Hudiksvall men tvingades åka mellan Gävle och Sandviken några turer först på grund av samåkningar. Sådana gånger ringde hon och klagade högljutt för att få till en förändring.

– Jag kan ringa till X-trafik och vara fruktansvärt besvärlig.

Gjorde du det?

– Ja, jag tycker man ska ställa kunden i fokus, inte alltid tänka på kronor och ören. Vill man ha kvalitet så kostar det, och då måste man våga ställa krav i alla led också.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".