Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Åkeribranschen vill se ny teknik mot lastbilsdåd

Publicerat söndag 9 april kl 07.34
"Något som stänger av bilen"
(1:57 min)
Lastbilen kraschade in Åhléns-varuhuset.
Lastbilen som användes vid dådet på Drottninggatan i Stockholm. Foto: Tomas Oneborg/TT

Efter att lastbilar använts vid terrorattentat vill Sveriges Åkeriföretag se nya tekniska lösningar.

Vid dådet på Drottninggatan i Stockholm användes en lastbil. Likaså vid de tidigare terrorattentaten i Nice och Berlin.

Nu vill Sveriges Åkeriföretag ha fram teknik som gör det svårare att köra fordon man inte har behörighet till.

– Man ska inte kunna köra ifrån föraren. Då borde bilen stänga av sig själv, säger Ulrik Långberg, vid branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag.

Ulric Långberg vill se en teknisk utveckling som gör det svårare att stjäla tunga fordon. Exakt hur en sådan lösning kan se ut överlåter han till fordonstillverkarna att ta fram – men det skulle kunna handla om att förarna bär någon typ av ytterligare utrustning på sig som gör att bilen blir svårare att stjäla.

– Något som stänger av bilen om den kommer för långt ifrån föraren, säger han.

Han påpekar samtidigt att det redan i dag är svårt att stjäla en lastbil och att i princip alla åkerier har säkerhetsrutiner för att undvika stölder.

– Det är ett litet ögonblick där du antingen får riva ut föraren ur hytten och kapa bilen, eller så måste du ta ett litet ögonblick där föraren går ut, för att flytta något för att komma fram. Vid last- och lossning, är bilarna i regel låsta.

Lastbilen som användes vid attentatet i går hör till företaget Spendrups.

Gärningsmannen stal lastbilen i samband med en varuleverans till en restaurang som låg i närheten av Drottninggatan.

Mårten Lyth är kommunikationsdirektör på Spendrups och han förklarar att företaget har säkerhetsrutiner, men att det är svårt att skapa ett hundraprocentigt skydd mot ett terrorbrott.

– De revideras ju hela tiden. Vi har såklart tittat på de här rutinerna i samband med det som hänt tidigare. Inte bara nu. Man kan bara konstatera att det nästan är omöjligt att garanterat skydda sig från den här typen av kapningar eller terrordåd, säger Mårten Lyth.

Ulric Långberg på Sveriges Åkeriföretag tror att branschen nu kommer att se över säkerhetsrutinerna igen.

– Absolut. Alla medlemsföretag vill ta fram riktlinjer för hur man ska hantera lastning och lossning, säger Ulric Långberg. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".