Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Elever missar minoriteternas historia i skolan

Publicerat onsdag 26 april kl 06.23
"Det hade varit roligt att lära sig"
(1:50 min)
Man borde undervisa mer om romernas historia i skolan, tycker Sandra Bajrami, 17 år, och Demila Kalic, 15 år.
1 av 2
Man borde undervisa mer om romernas historia i skolan, tycker Sandra Bajrami, 17 år, och Demila Kalic, 15 år. Foto: Ingegerd Sörgard/Sveriges Radio
Det är lätt att missa de nationella minoriteternas historia, fast den är intressant, konstaterar Johan Svahn, lärare i Söderhamn.
2 av 2
Det är lätt att missa de nationella minoriteternas historia, fast den är intressant, konstaterar Johan Svahn, lärare i Söderhamn. Foto: Ingegerd Sörgard/Sveriges Radio

Alla elever på högstadiet ska lära sig om Sveriges nationella minoriteter och deras historia. Men långt ifrån alla får göra det, visar Sveriges Radios enkät.

En enkät som Sveriges Radio skickat ut till cirka 300 historielärare i landet visar att många lärare hoppar över minoriteternas historia.

Sandra Bajrami, 17 år, och Demila Kalic, 15 år, bor i Gävle och de har inte fått läsa om alla de nationella minoriteternas historia i skolan.

– Jag kommer inte ihåg säkert, men inte om romer i alla fall, säger Demila.

– Jag har läst om judar och samer. Men inte om romer, säger Sandra.

Sandra och Demila är inte ensamma om att inte få undervisning om de nationella minoriteternas historia i skolan.

I en enkät som Sveriges Radio har gjort bland historielärare på högstadiet svarar mindre än hälften att de undervisar om alla nationella minoriteters historia, trots att det finns med i läroplanen.

Johan Svahn är lärare i historia och religion i Söderhamn. När han var nyexaminerad lärare för nio år sedan var inte minoriteternas historia ett ämne han tog upp.

– Jag var nog inte riktigt medveten om att jag behövde göra det. När man kommer ut som lärare är det jättemycket som man måste sätta sig in i, och minoriteterna var en sak som jag missade. Så det var inte förrän jag bytte arbetsplats som jag började undervisa om minoriteter i Sverige, säger Johan Svahn.

Då upptäckte han också att eleverna tyckte att ämnet var intressant.

– Ja, det gör dom, och det är det ju också. Det sitter mycket i hur man själv upplever det. Om jag tycker att det är intressant så brukar eleverna också tycka att det är intressant. Och här finns det mycket fördomar och mycket tankar som man kan stöta och blöta och också jämföra med andra minoriteter över hela världen.

Demila och Sandra tillhör själva den nationella minoriteten romer och de önskar att deras historia hade tagits upp i skolan.

– Det skulle varit jätteroligt. Jag tycker så här att varför ska man lära sig om andra länder men inte om romer? Det är ju viktigt, säger Demila.

– Jag vill ju att alla ska lära sig om romer, att vi inte är som folk tror, säger Sandra.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".