Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nya regler om plastpåsar – men utan konsekvenser

Publicerat måndag 19 juni kl 05.40
Carina Petersson, butikschef Systembolaget: Folk är miljömedvetna idag
(2:00 min)
Ett kollage på några skyltar i Gävlebutiker om dem nya reglerna för plastpåsar.
Några skyltar i Gävlebutiker med dem nya reglerna för plastpåsar. Foto: Joakim Dahlbäck / Sveriges Radio

Den första juni blev det ett krav för svenska handlare att informera sina kunder om plastpåsars miljöpåverkan. Men kravet till trots finns det inga konsekvenser för den som inte följer lagen.

Bristen på konsekvenser och att allt ansvar hamnar på butikspersonal och kunder ses som en brist av Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk handel.

– Det är i ärlighetens namn svagheten i lagstiftningen. Jag tror att man får se det som första steget när det kommer till politiska beslut. Men våran starka rekommendation är att våra medlemmar ska följa den, säger han.

Förhoppningen med den nya riksdagsförordningen är att skapa ett nytt beteende kring plastpåsar. En uppmaning till att tänka till lite extra om en ny kasse verkligen behövs, eller om det duger gott att återanvända en gammal.

Skyldigheten för butikspersonalen ligger i att informera sina kunder, men hur det görs är valfritt. I en del affärer meddelas det muntligt och i andra tar man nu betalt för påsar som tidigare varit gratis.

I tygaffären där Christina Ölander jobbar, har det satts upp en skylt i kassan för att vädja till kunderna om att tänka till en extra gång.

– Den har märkts av och det är många som säger att de vill ta det som det är för att spara på miljön. Ingen har reagerat negativt, säger hon.

Efter ett stickprov på 25 affärer i Gävle, framgår det att en dryg fjärdedel fortfarande saknar någon tydlig information om plastpåsar. Men ingen av dem tillfrågade anställda tycker att det blivit en extra arbetsbörda att prata miljö med sina kunder.

Tvärtom vittnar flera, såsom Carina Petersson, butikschef på Systembolaget, att det redan finns en uppmärksamhet hos kunderna om plastpåsarna.

Kunderna säger att de redan börjat återanvända sina kassar. Jag tror att folk är miljömedvetna i dag.

Riksdagens mål är att det senast den 31 december 2025 ska gå åt max 40 plastpåsar per person och år. 

Mats Hedenström hoppas att den väckta miljömedvetenheten hos kunderna och nystartade initiativ inom handeln ska räcka till för att nå målet.

– Ett antal företag inom modeindustrin har lanserat "One bag habit" som handlar om att få kunderna att tänka till och där man tar betalt för att avsätta intäkterna till välgörande ändamål. Det är lite så att tusen blommor blommar och jag tror det är jättebra för det finns inte en modell som passar allt, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".