Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Myter och tips inför bostadsförsäljning

Publicerat fredag 4 augusti kl 10.10
Lina Bergroot: Man måste känna in själen i hemmet och anpassa
(2:33 min)
Lina Bergroot
Lina Bergroot Foto: Rebecca Nygren / Sveriges Radio

Citroner i skålar och en liten doft av nybakade bullar. Eller? Hur ska man tänka inför en försäljning av sitt hem? "Home-staging"-experten Lina Bergroot slår hål på myter och ger tips!

"Staging" handlar om att visa bostaden på ett så attraktivt sätt som möjligt inför fotograferingar och visningar, för att köpare ska bli sugna på att flytta dit. 

- Första intrycket är jätteviktigt, säger Lina Bergroot. 

Lina Bergroot har ett eget företag och jobbar med att fixa i ordning bostäder inför försäljning. Hon tipsar om att det ska dofta fräscht, vara välstädat, rent och undanplockat. Hemmet ska kännas luftigt. Dessutom ska man tänka på att det ska vara en hemtrevlig känsla. 

Den hemtrevliga känslan är viktig för att köparen ska tänka att "såhär vill jag ha det", för att bli sugen på att bo där. 

Den lilla doften av nybakat kan hinta om det, men den myten har gått för långt. Det är så många som känner till den att man kan känna "här har de försökt luras"

Hur man verkligen ska göra när man stajlar beror mycket på hemmet. 

– Är det ett hem med raka linjer, moderna möbler och blankt ska man köra den stil som hemmet har. Då får man köpa en fräsch skål med citroner.

Men det är inte något för alla hem. 

– Man måste känna in själen i hemmet och anpassa.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".