Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bilder kan vara lösningen för barn som har svårt med matte

Publicerat fredag 20 oktober kl 16.11
Lisa de Verdier, föreläsare: Nu kan alla barn va med
(0:48 min)
En bild på två elever i ett klassrum.
En katt kan betyda tre, och en sköldpadda kan betyda nio. För personer med läs och skrivsvårigheter kan det vara jättesvårt att komma ihåg abstrakta tal. Foto: KATARZYNA KORZA / TT

Hur ska man lära sig multiplikationstabellen när man har svårt att komma ihåg vilka siffror som ska vara var? Bilder kan vara lösningen.

Modern forskning visar att det är både enklare och roligare att lära sig med bilder, och på det ämnet föreläste idag Helena Borges och Lisa de Verdier från Mappia på den stora Dysleximässan vid Gävles högskola idag.

En katt kan betyda tre, och en sköldpadda kan betyda nio. För personer med läs och skrivsvårigheter kan det vara jättesvårt att komma ihåg abstrakta tal. Men genom att koppla ihop talet tre med kattens två öron och en svans, eller sköldpaddans nio rutor på ryggen så har du lättare att minnas talen som annars är abstrakta.

– Genom att koppla något abstrakt till något konkret till exempel en bild, så får man alla kopplingar man har till det konkreta med sig till det abstrakta. Och på det sättet så minns man bättre, säger Helena Borges.

För dom barn med läs och skrivsvårigheter som Helena Borges och Lisa de Verdier har mött i klassrum, som har använt sig av dom här metoderna har det betytt jättemycket. Och dom upplever undervisningen som mer rättvis.

– Nu är dom som inte riktigt fixat det här med multiplikationstabellen plötsligt lika bra som alla andra, det är ju inte dåligt för dom som kan lära sig på traditionell väg heller, det blir snarare en jämnhet där alla är med, säger Lisa de Verdier.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".