Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Elever som blir sedda skolkar mindre

Publicerat tisdag 25 april 2006 kl 09.09

Skolor som lyckas med att få eleverna att känna sig sedda har också betydligt mindre problem med skolk. Det framgår av den enkätundersökning som Radio Gävleborg har gjort bland länets högstadieskolor. På Sofiedalsskolan i Valbo utanför Gävle har man valt att arbeta i så kallade mentorsgrupper.

På Sofiedalsskolan mitt i Valbo går det ungefär 450 elever i årskurs sju till nio. Där har man bestämt sig för att satsa på tryggheten som ett hjälpmedel mot skolket. Varje morgon börjar med ett mentorsmöte där två lärare, eller mentorer som de också kallas, träffar klassen indelad i två grupper på mellan tio och femton personer för att planera dagen, sedan avslutas eftermiddagen med ett liknande möte för en utvärdering. På så vis lär mentorerna känna eleverna på ett helt annat sätt, än de skulle göra vid enbart undervisning. Och elevvårdarbetet innebär att mentorerna, eleven och föräldrarna träffas. Fungerar inte det kopplas skolkurator och fler lärare in för att få eleven att komma tillbaka till skolan. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".