Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Cocosbollar och strumpor istället för Bingolotto

Publicerat tisdag 6 juni 2006 kl 11.35

Försäljningen av bingolotter minskar kraftigt i länet. Det visar en undersökning som Radio Gävleborg har genomfört bland flera av länets idrottsföreningar. Brynäs IF, till exempel, har slutat sälja lotter inför den här säsongen.

Istället för Bingolott-försäljning satsar Brynäs ungdomssektion från och med i år på bland annat strump- och cocosbollsförsäljning för att kompensera det ekonomiska bortfallet på 100- 150 000 som lotterna trots allt drog in till föreningen.
Försäljningen av bingolotter har minskat i hela landet ända sedan mitten av 90-talet. Radio Gävleborgs undersökning visar att under dom första fyra månaderna förra året sålde föreningarna i vårt län lotter för drygt 20 miljoner. Jämför man med motsvarande period i år har försäljningen i länet minskat med 15 procent, eller med över tre miljoner kronor. Johan Lindkvist är försäljningsansvarig på Bingolotto i Göteborg. Han menar att den vikande försäljningskurvan beror på föreningarna själva, inte på att Bingolotterna i sig har spelat ut sin roll.
Men Hudiksvalls Hockey säger att ”Bingolotter är dött som inkomst”. Sandvikens cykelklubb anser att försäljningen ”inte har nån betydelse alls längre” . Valbo AIF också är inne på samma spår. Hudiksvalls skidklubb säger att de nu säljer 50 lotter,  mot tidigare ett par hundra i veckan. Men försäljningstappet i Gävleborgs län är mindre än riksgenomsnittet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".