Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Ett avsnitt från Publicerat
Journalistikens kommersialisering - mera myt än sanning?
Lör 06 okt 2012 kl 15:35
Har nyheterna snuttifierats, trivialiserats och personifierats i våra dagstidningar? Om detta finns det många - och ibland tvärsäkra - åsikter. -Det var inte bättre förr, bara annorlunda - och ibland inte... ens det! Så slutar medieprofessor Ingela Wadbring vid Mittuniversitetet i Sundsvall sin bok och undersökning av hur innehållet har förändrats i ett antal svenska dagstidningar mellan 1960 och 2010.

Kommersialisering anges ofta som orsak till journalistikens och mediernas förflackning.

Både i vetenskapliga artiklar och i den allmänna debatten hävdas det att ökad konkurrens leder till ett mer slätstruket innehåll, inte minst för att locka en stor publik.

Koppling mellan ändrad mediemarknad och journalistiken?

Det Ingela Wadbring analyserat är om det finns en självklar koppling mellan mediemarknadens förändring och journalistikens utveckling?

Hon har gått igenom de senaste 50 årens Dagens Nyheter, Norrländska Socialdemokraten, Nya Wermlands-Tidningen och Smålandsposten för att få svar.

Allt annat förändrats mer?

Och hennes hypotes kan troligen utläsas av titeln på undersökningen och boken: ”Journalistikens kommersialisering - mera myt än sanning?”

Det visar sig att samhället förändrats mer än dagstidningarna.

Mycket mer bilder

Visst ser dagstidningarna ganska annorlunda ut idag än för 50 år sedan. Bland annat innehåller de betydligt mer bilder.

Men det är till exempel fortfarande de hårda nyheterna om politik, ekonomi och olyckor som överväger i innehållet i övrigt.

Präktiga utan sensationer  

-Det är slående att så lite har hänt med dagspressen över tid, skriver Wadbring.

-De svenska lokaltidningarna är snarast att betrakta som präktiga, inte kommersiella eller sensationella på något vis.

Helt annan utveckling i USA

Den här utvecklingen stämmer inte överens med hur det är i många andra länder. Inte minst med vad som hänt dagstidningarna i USA, som vi gärna jämför oss med.

På måndag den 8 oktober diskuteras boken i Stockholm.

OLIKA REAKTIONER PÅ PALME-DOKUMENTÄREN

Hör också vår medietyckare Johannes Ekman om helt olika reaktioner på den nya dokmunentärfilmen om Palme.

Och framför allt om hur Olof Palmes förhållande till medievärlden såg ut.

Programmet tillhör kategorin: Kultur/Nöje

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Alla avsnitt från programmet Publicerat
Publicerat
Lör 05 jan 2013 kl 15:35(20 min)
Publicerat
Lör 29 dec 2012 kl 15:35(19 min)
Publicerat
Lör 22 dec 2012 kl 15:35(20 min)
Publicerat
Lör 15 dec 2012 kl 15:35(20 min)
Publicerat
Lör 08 dec 2012 kl 15:35(19 min)
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".