Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Ett avsnitt från Publicerat
Internetdagarna: Yttrandefriheten på nätet hotad på många håll Men i Sverige handlar det mest om delaktighet
Lör 27 okt 2012 kl 15:35
På många håll i världen är det illa ställt med yttrandefriheten på nätet. Men hemma i Sverige handlar det nu mest om att göra alla delaktiga av den digitala utvecklingen. Så sammanfattar "nätveteranen"... Brit Stakston de så kallade Internetdagarna i Stockholm, som hölls i veckan. Hör också hur hon svarar en ung lyssnare som anser att Sveriges Radios program allt för ofta gör reklam för Facebook.

-Det är vi som håller på med nätets utveckling som bör ta ett större ansvar så att alla kan bli delaktiga av digitaliseringen. Och därmed kan använda de verktyg som de sociala medierna innebär.

Det säger Brit Stakston, som är mediestrateg, författare och kommunikationskonsult. 

Skolan bara fläckvis digital

Under veckan har hon följt,som arrangeras av .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur).

Och glatt sig åt flera saker, bland annat att it-minister Anna-Karin Hatt sa att hon vill göra något åt att den svenska skolan bara är fläckvis digital.

Farorna överdrevs

Hatt tog också upp nätets sårbarhet, som blev tydligt under de så kallade överbelastningsattackerna mot svenska myndigheter och medier för några veckor sedan.

-I sådana lägen är det viktigt att inte gripas av panik. Att hålla huvudet kallt och inte överdriva farorna, vilket en del gjort, ansåg Anna-Karin Hatt.

ANNA-KARIN HATTS ANFÖRANDE KAN DU SE HÄR! 

Brit Stakston har skrivit flera böcker om sociala medier och nätet.

Hör henne om de sociala mediernas utveckling. Och vissa nördars historielöshet.

SR reklampelare för Facebook?

Och vad svarar hon unga, inbitna P1-lyssnaren Caroline Loohufvud i Uppsala, som retat upp sig på att många P1-program ständigt gör reklam för den multinationella nätjätten Facebook? 

Hör inte till public service?

-Förstår inte varför ett public service-företag som SR håller på med detta? Då kan ni väl göra reklam för Coca Cola  också...

Länkar

#link=335193#
#link=335194#

Programmet tillhör kategorin: Kultur/Nöje

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Alla avsnitt från programmet Publicerat
Publicerat
Lör 05 jan 2013 kl 15:35(20 min)
Publicerat
Lör 29 dec 2012 kl 15:35(19 min)
Publicerat
Lör 22 dec 2012 kl 15:35(20 min)
Publicerat
Lör 15 dec 2012 kl 15:35(20 min)
Publicerat
Lör 08 dec 2012 kl 15:35(19 min)
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".