Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Granskar medier & journalistik. Går bakom veckans rubriker & spanar in i framtidens medielandskap.
Ett avsnitt från Medierna
Ministern om tidningsdöd och så varumärkeskamp
Lör 01 dec 2012 kl 11:03
Blödande tidningsbransch Tidningsbranschen genomgår ju just nu ett veritabelt stålbad där sparpaket efter sparpaket leder till kraftigt nedskurna redaktioner. Pappersupplagorna sjunker och pengarna från... nätannonseringen är inte i närheten att kunna täcka upp kostnaderna för journalistiken. Det är förvisso en naturlig gång i näringslivet - branscher uppstår och dör. Men de som är bekymrade över utvecklingen menar att det här är inte vilken bransch om helst. Att tidningarna har en demokratisk funktion genom att bidra till upplysta medborgare och granskning av makten. Har politiken något ansvar att rädda tidningar i den värsta krisen som branschen skådat?Publicister och branschföreträdare har dundrat. Men den högst ansvariga har varit tyst. Martin Wicklin möter kulturminister Lena Adelsohn-Liljeroth. KORRIGERING: I inslaget sägs felaktigt, liksom i radiosändningen, att Danmark styrs av en borgerlig minoritetsregering. Det är fel. Danmark styrs av en vänsterregering med socialdemokratisk statsminister. Danmark agerar I Danmark pågår en liknande tidningskris som den i Sverige och den har kulturminister Uffe Elbaek bestämt sig för att möta med snabba och omfattande förslag. Paul Frigyes har träffat honom. Hänger ut andra men gömmer sig själva I tisdags lade den främlingsfientliga sajten Avpixlat ut ett filmklipp som visar hur flera män, som man beskriver som ”muslimska invandrarungdomar” utnyttjar en ung kvinna sexuellt. Ingen av de inblandades integritet skyddas, inte ens brottsoffret. Publicitetsskadan är enorm men att utkräva etiskt och juridiskt ansvar är svårt. Avpixlat gömmer sig nämligen. De hänger mer än gärna ut meningsmotståndare och oskyldiga brottsoffer men gömmer sina egna identiteter i anonymitetens mörker. Reporter: Tove Palén. Hur mycket varumärken tål tv? Det fanns en tid när reklam i teve var något som bara hände mellan programmen. I dag är varumärken och kommersiella budskap en väl integrerad del av nästan allt du ser. Genom produktplacering, PR-trick och sponsring vill företagen in sina varumärken i ditt vardagsrum. Reporter Katarina Andersson.
Programmet tillhör kategorin: Samhälle

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Alla avsnitt från programmet Medierna
Medierna
Lör 16 sep kl 11:03(35 min)
Medierna
Lör 09 sep kl 11:03(35 min)
Medierna
Lör 02 sep kl 11:03(35 min)
Medierna
Lör 26 aug kl 11:03(35 min)
Medierna
Lör 19 aug kl 11:03(30 min)
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".