Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Om vetenskap, forskningsrön och ny teknik som förändrar vår värld. Varje vardag ger programmet fördjupning...
Ett avsnitt från Vetandets värld
Ihopkopplade körsimulatorer berättar mer om bilens verklighet
Tis 12 feb 2013 kl 12:10
Simulatorer där man studerar bilförare i olika situationer har funnits länge och bidragit till olika trafiksäkerhetshöjande tekniker i både fordonen och på vägarna. Nu har forskare vid Statens väg och... transportforskningsinstitut, VTI, och Linköpings universitet kopplat ihop två simulatorer som också kan ge svar på hur förarens agerande påverkar en riktig bil. Enligt forskarna är det här första gången man gjort det här i världen. Vetenskapsradions Pelle Zettersten har besökt VTI och Linköpings universitet där simulatorerna finns.

Pär Öberg, forskare i fordonssystem på Linköpings universitet, har kopplat en elmaskin till drivhjulen på en vanlig personbil på fordonslaboratoriet på Linköpings universitet. På det sättet kan forskarna driva på hjulen för att simulera en nedförsbacke, hålla emot med ett motstånd som motsvarar den kraft som motorn måste arbete med för att ta sig fram och även mäta hur mycket bromskraft som går åt för att stanna fordonet. Syftet är att studera motorns egenskaper och analysera vad som händer om man byter ut olika delar i motorns styrsystem eller liknande.

Det som nu har hänt är att den här bilen på Linköpings universitet har kopplats samman med den körsimulator som finns på Väg- och transportforskningsinstitutet några hundra meter härifrån. Den simulatorn är uppbyggd på en ställning med ett halvt bilchassi som kan röra sig i sidled och tippas fram eller tillbaka. Där upplever föraren att den kör på en väg under realistiska förhållanden med stora TV skärmar som visar en grafisk bild av en väg framför vindrutan. Med de här två delarna ihopkopplade så blir det möjligt att mäta hur en riktig bilmotor beter sig under olika körförhållanden vilket gör körningen i simulatorn på VTI mer verklighetstrogen, men det gör också att man kan analysera hur den riktiga bilen reagerar på universitetet.

- När man vill göra en studie om ett styrsystem har blivit bättre eller sämre efter någon förändring, då kan man ju få bilen körd så som skulle skett på riktigt vilket gör att man i väldigt hög grad kan få svar på om styrsystemet var bra eller dåligt, säger forskaren Per Öberg på Linköpings universitet.

Programmet tillhör kategorin: Vetenskap/Miljö
Alla avsnitt från programmet Vetandets värld

Beethoven njöt av att kunna dra sig undan till den fria naturen utanför Wien. Men finns den tillflyktsorten längre, när människan påverkar hela planeten? Beethovens Pastoralsvit är utgångspunkten i...

Hur skyddar vi kusten när havet stiger? Tor 14 dec kl 12:10(20 min)

Världshaven stiger på grund av klimatförändringar. Våra stränder riskerar att erodera bort och våra städer att översvämmas. I Vetandets värld träffar vi forskarna som vill rädda kusten från havet.

En man skjuter dödliga skott mot en konsertpublik i Las Vegas. Efteråt beskylls chockade överlevande för att ha spelat teater. Vad i våra hjärnor får oss att tro på dessa otroliga...

Mystisk njursvikt sprids över världen Tis 12 dec kl 12:10(19 min)

Allt fler länder har drabbats av en okänd global epidemi av njursvikt som inte beror på det vanliga, alltså diabetes eller högt blodtryck. I Centralamerika har minst 20 000 personer dött.

Redan nästa år kan artificiell intelligens, AI, hjälpa läkare att ställa diagnoser här i Sverige. Men varför AI? Och hur fungerar det?

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".