Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Om vetenskap, forskningsrön och ny teknik som förändrar vår värld. Varje vardag ger programmet fördjupning...
Ett avsnitt från Vetandets värld
Forskare kritiska mot nya betygssystemet
Tor 13 jun 2013 kl 12:10
En ny betygsskala förbättrar inte skolan. För att höja resultaten måste undervisningen förändras. Det menar ledande forskare inom pedagogik och bedömning. — Vi vill höja prestationerna i skolan och där... sätter man in fler betyg där fokus egentligen borde vara på att höja kvaliteten på undervisningen, säger Alli Klapp vid Göteborgs universitet som forskar om hur betyg påverkar elevers prestationer.

Nu går de första nionde klassarna ut med betyg enligt den nya skalan A till F. Det betygssystemet infördes som en av flera åtgärder för att höja standarden på skolan. Men forskare som studerar lärande ifrågasätter om en förändring av betygssystem är rätt väg att gå för att förbättra elevernas prestationer.

Betygen kan leda till att fokus flyttas från lärandet och undervisningen till prov och mätningar.
— Betygen riskerar att bli ett prestationsinriktat fokus men det vi egentligen behöver är mycket mer nära fokus på lärandet i klassrummet, säger Anders Jönsson,biträdande professor i didaktik vid högskolan i Kristianstad.

Samma linje är Christian Lundahl, professor i pedagogik vid Karlstad universitet, inne på när han resonerar om betygsreformens följder.
— Den här typen av kontroller som innebär fler prov leder ju till att det tar mer tid till att göra proven, tid som skulle kunnat läggas på undervisningen.

Professor Christian Lundahl var också med i den expertgrupp som kom med ett utlåtande om reformen när den skulle genomföras. Gruppen var kritisk till reformen som de ansåg inte var rätt åtgärd om standarden på skolan ska höjas. Men deras svar tog inte regeringens utredare någon hänsyn till.
— De reformer som har genomförts har genomförts väldigt fort och med dåligt forskningsstöd. Det har varit ganska litet inflytande och liten påverkansmöjlighet för forskare. Vi skrev ett remissvar där vi påvisade farorna med den nya betygsskalan som överhuvudtaget inte beaktades, säger professor Christian Lundahl.

Medverkar i programmet gör också läraren Tove Mejer och eleven Arvid Svensson på Nya Elementarskolan i Bromma i västra Stockholm.

Programmet tillhör kategorin: Vetenskap/Miljö

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Alla avsnitt från programmet Vetandets värld
Vetandets värld
Vetandets värld
Igår kl 12:10(19 min)
Vetandets värld
Ons 20 sep kl 12:10(20 min)
Vetandets värld
Tis 19 sep kl 12:10(19 min)
Vetandets värld
Mån 18 sep kl 12:10(19 min)
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".