Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sveriges bästa konserter inom klassisk musik, nutida musik, jazz, folk- och världsmusik.
Ett avsnitt från P2 Live
Två konserter med Radiokören dirigerade av Peter Dijkstra + Anton Bruckners symfoni nr 8
Fre 28 jun 2013 kl 19:03
Här finns inget ljud
Här finns inget ljud. Det kan bero på att ljudet innehöll t.ex. upphovsrättsskyddad musik och endast låg kvar i 30 dagar.
1. Körkonsert från Östersjöfestivalen 2011. Radiokören. Mattias Wager, orgel. Dirigent Peter Dijkstra. a) Anton Bruckner: Ave Maria.- Os justi meditabitur sapientiam. b) Johann Sebastian Bach: Fantasi... g-moll BWV 542. c) Wolfram Buchenberg: Vidi calumnias et lacrymas.- Veni, dilecti mi. d) Johann Sebastian Bach: Fuga g-moll BWV 542. e) Joseph Gabriel Rheinberger: Mässa Ess-dur op 109, "Cantus missae". 2. Anton Bruckner: Symfoni nr 8 c-moll. Sveriges Radios Symfoniorkester. Dirigent: Yaron Traub. Konsert 2001. 3. Johan Helmich Roman: Ur Den svenska mässan. Vi tacke dig.- O Herre Gud, himmelske konung.- Ty tu äst allena. Radiokören. Dirigent: Peter Dijkstra. Konsert 2007, Antwerpen.

Från Östersjöfestivalens programtidning från 2011:

Anton Bruckner växte upp med kyrkomusik. Tog orgellektioner för bykantorn, och skickades till klosterskola som korgosse. Orgel blev hans instrument och han var organist i flera kyrkor. Hans första komposition var en kyrklig motett och med tiden blev det flera mässor och annan kyrkomusik. Att ägna sig åt kyrkomusik var inte enbart en plikt. Hela Bruckners personlighet var genomsyrad av en djup och from mystisk katolicism och kontakten med ”käre Gud”.

Johann Sebastian Bach skrev orgelmusik under mer än 50 år av sitt liv. Han tog inspiration från alla sin tids stora orgelkompositörer, och satte sig in i både den tyska, franska och italienska stilen. Han hämtade också inspiration från antikens och Pytagoras syn på konst som ett försök att återspegla Skapelsens renhet och perfektion. Själv spelade han orgel från barndomen och blev med tiden sin tids kanske allra främsta och mest eftertraktade organist. I början av karriären hade han olika organistposter, men även som kantor i Thomaskyrkan i Leipzig fick han ofta på uppdrag att komma till olika kyrkor och invigningsspela på deras nya orgel. Fantasia och fuga g-moll BWV 542 finns publicerade tillsammans i vissa utgåvor, men separat i andra. Den komplexa, utarbetade stilen tyder på att fantasian är ett senare verk än fugan, men tillkomstår är okänt.

Wolfram Buchenberg växte upp på en bondgård i Sydtyskland, och studerade på musikhögskolan i München, där han själv undervisar sedan 1988. Han skriver musik i olika genrer, från musikal till mässor, både solostycken och orkesterverk. Då han själv sjungit i kör sedan han var liten, har han en särskild förkärlek för just körmusik. Under spelåret 2010/11 var han huskompositör i Hagen i norra Tyskland, och komponerade då ett sjusatsigt orkesterverk och en tonsättning av Echnatons 3300 år gamla solhymn för kammarkör, stor kör, symfoniorkester och mezzosopran.

Om dagens två körstycken skriver han: ”Är inte Predikaren och Höga visan två helt märkliga böcker i Gamla Testamentet?!! Predikaren tycks vid första anblicken föregripa vår tids nihilism, medan Höga visan är sprängfylld med sprakande erotik. Ändå har båda hittat sin plats i Bibeln, som rymmer hela bredden av mänskliga erfarenheter. ’Inget nytt under solen’… Predikarens föreställning om att allting ständigt upprepar sig har givit sången en cyklisk form. Och texten i Höga visan uppfattar jag som en erotisk dagdröm. Sulamith talar med sin älskade, kysser honom, smeker honom i tanken, hon svävar – med ett ord: hon är på en drogtrip. Men drogen heter inte cannabis eller kokain – hennes drog är hennes älskade.”

Joseph Gabriel Rheinberger föddes i Lichtenstein och fick undervisning av kantorn i staden från det han var fem år. Uppenbarligen en brådmogen pojke. När han åtta år gammal ledde sin första komposition, en mässa, avbröt han framförandet för att påpeka att den officierande biskopen sjöng falskt. Sen följde studier i München och tjänst som hovdirigent. Han komponerade två operor men framför allt orgel- och körverk.

Text: Katarina Lindblad

Musik som spelats i avsnittet

  • 19.49
    Radiokören, Peter Dijkstra Dirigent - Mässa Ess-Dur Op 109, Cantus Missae
    Kompositör: Joseph Gabriel Rheinberger
  • 20.18
    Sveriges Radios Symfoniorkester, Dirigent Yaron Traub - Symfoni Nr 8 C-Moll
    Kompositör: Anton Bruckner
  • 21.47
    Radiokören, Sveriges Radios Symfoniorkester, Dirigent Peter Dijkstra - Ur Den Svenska Mässan.
    Kompositör: Johan Helmich Roman
Programmet tillhör kategorin: Musik
Alla avsnitt från programmet P2 Live

Hör Elina Vähälä som solist i uruppförandet av Jan Sandströms violinkonsert och sen återvänder vi till New Directions Festival i Piteå och hör Erik Westbergs vokalensemble.

Var beredd på långa klanger och oväntade harmonier i detta festivalnedslag. Hör en långsam renässansblues för orgel och brass samt ett vokalverk baserat på ljud som produceras av det mänskliga örat.

Den tyska saxofonisten Nicole Johänntgen startade nätverket SOFIA för att unga, kvinnliga jazzmusiker ska samlas och stötta varandra. Vi spelade in henne och några kollegor under Ystad Jazzfestival.

Snabba danslåtar varvas med hjärtskärande ballader när Laura Cortese, en av dagens unga stjärnor inom amerikansk folkmusik, står på scen med sitt band. Dessutom hör vi skånelåtar med Karin Wallin.

KONSERT: Prins Eugen och musiken Mån 20 nov kl 19:03(117 min)

Lyssna på en helkväll med musik av tonsättare som har kopplingar till prins Eugen och hans konstnärskap, däribland Emil Sjögren och Wilhelm Stenhammar.

Upptäck avsnitt från liknande program

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".