Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Granskar medier & journalistik. Går bakom veckans rubriker & spanar in i framtidens medielandskap.
Ett avsnitt från Medierna
Annonsattack och omvänd klickhora
Lör 06 jul 2013 kl 11:03
Aftonbladet vill åt lokaltidningarnas annonsmiljoner De starka svenska lokaltidningarna är på många sätt ryggraden i den tredje statsmakten. Där jobbar många av de journalister som gör det där systematiska... jobbet med att kolla diarier, snacka runt på jakt efter nyheter och hålla tummen i ögat på politikerna. Men den här ryggraden mår sedan några år lite krokigt. Upplagorna sjunker och annonserna, dom har i stora sjok försvunnit till sånt som Hemnet och Blocket och Google. I Almedalen angrep dessutom VD Jan Helin lokaltidningarna för att ha varit alldeles för tröga i omställningen till webb och mobilt - samtidigt som tidningshusets planer på en säljsatsning mot lokala annonsörer blev kända. Vi har talat med kampberedda lokal- och regionaltidningar som tror deras kontakter med lokala annonsörer kan rädda deras affär. Google om näthatet Just före midsommar kom domen mot de tonårsflickor som anklagats för förtal i det så kallade Instagrammålet i Göteborg. Det blev tuffa domar - bland annat ett skadestånd på mer än en halv miljon kronor för de unga och deras ensamstående mammor. Under våren har näthatet uppmärksammats flera gånger - inte minst svårigheterna att få de ansvariga stoppade och straffade. Många har ställt frågan om det ska krävas ett upplopp för att polis och åklagare på allvar ska ta tag i förtal eller andra typer av hat på nätet. Men det finns också andra som kan agera - exempelvis de stora företagen som äger datorerna där mycket av det här sker: Facebook, Twitter, Google. Vi träffade i Almedalen David Mothander, Googles ansvarige för samhällspolitiska frågor i Norden och Baltikum för att diskutera Googles roll när näthat ska hanteras. Martin möter taxichauffören och författaren Bernt Hermele Han är journalisten med en lång karriär som murvel och även chefredaktör hos Sveriges största medieägare - Bonnier. För några år sen gjorde han sig kontroversiell genom en rad snabba namn- och bildpubliceringar när nya digitala medier ville utmana kvällstidningarna genom att leva på den pressetiska gränsen. Han säger själv att han blev en "klickhora" och del av ett mediemonster. Idag är han författare och taxichaufför. Han skriver på en bok om Bonnier. Martin möter denna vecka taxichaufför Bernt Hermele - ett möte som visade sig inte vara gratis.
Programmet tillhör kategorin: Samhälle
Alla avsnitt från programmet Medierna
IT-säkerhetsexperter kritiska till Dagens Nyheters senaste IT-granskning. Facebook tar krafttag för öppenhet runt "dark ads". Och svenska journalister personliga på Twitter – utmanar yrkesideal.
Lör 14 okt kl 11:03(35 min)
IT-säkerhetsexperter kritiska till Dagens Nyheters senaste IT-granskning. Facebook tar krafttag för öppenhet runt "dark ads". Och svenska journalister personliga på Twitter – utmanar yrkesideal.
Tveksamma källor och farliga propagandabilder i bevakningen av nazistdemonstrationen i Göteborg. Sverigedemokraterna bojkottar åter medier, nu senast BLT. Färdigskrivna framtidstexter som slår fel.
Lör 07 okt kl 11:03(35 min)
Tveksamma källor och farliga propagandabilder i bevakningen av nazistdemonstrationen i Göteborg. Sverigedemokraterna bojkottar åter medier, nu senast BLT. Färdigskrivna framtidstexter som slår fel.
Veckans utspel om gårdsförsäljning, vilken koll hade DN-debatt på möjliga PR-kopplingar? Nazi-kartläggningar då och nu. Aftonbladet och SvD plockade bort bilder i efterhand. Stampen-satir i Göteborg.
Lör 30 sep kl 11:03(35 min)
Veckans utspel om gårdsförsäljning, vilken koll hade DN-debatt på möjliga PR-kopplingar? Nazi-kartläggningar då och nu. Aftonbladet och SvD plockade bort bilder i efterhand. Stampen-satir i Göteborg.
Svenska Dagbladet och Skanska i bråk om dörrnotan på Nya Karolinska. Kostar den över en miljon? Ensidig polisintervju i P4 Kalmar. Rubrik-race i medier om piller istället för träning.
Lör 23 sep kl 11:03(35 min)
Svenska Dagbladet och Skanska i bråk om dörrnotan på Nya Karolinska. Kostar den över en miljon? Ensidig polisintervju i P4 Kalmar. Rubrik-race i medier om piller istället för träning.
Ekot hade fel i en nyhet om medlemmar i Svenska kyrkan. Varför dröjde rättelsen? Omni växer, men får kritik av Dagens Nyheter. Om varumärken i SVT och TV4. Hur mycket varumärken kan visas i rutan?
Lör 16 sep kl 11:03(35 min)
Ekot hade fel i en nyhet om medlemmar i Svenska kyrkan. Varför dröjde rättelsen? Omni växer, men får kritik av Dagens Nyheter. Om varumärken i SVT och TV4. Hur mycket varumärken kan visas i rutan?
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".