Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Hör operaföreställningar från hela världen. Populära operor som du känner igen, men också urpremiärer...
Ett avsnitt från Opera i P2
”Lohengrin” av Richard Wagner
Fre 02 aug 2013 kl 15:55
Här finns inget ljud
Här finns inget ljud. Det kan bero på att ljudet innehöll t.ex. upphovsrättsskyddad musik och endast låg kvar i 30 dagar.
"Aldrig är Wagner närmare himlen än i Lohengrin" - Horace Engdahl P2 Lives pärlband av direktsända operor från festspelen i Bayreuth når sitt slut med "Lohengrin", den sista av Wagners tre "romantiska"... operor. Den uruppfördes i Weimar 1850 med ingen mindre än Franz Liszt som dirigent - Wagner befann sig själv i landsflykt i Schweiz vid denna tid. Operan bygger på sagan om riddaren Lohengrin, för övrigt son till Perceval som Wagners sista opera "Parsifal" handlar om. Elsa, hertiginna av Brabant, anklagas för trolldom och brodermord och måste hitta någon som kan försvara henne i envig. En riddare (Lohengrin) dyker upp, dragen på vattnet av en svan. Han vinner och de gifter sig, på villkor att Elsa inte frågar vem sin make är... I denna uppsättning hör vi Klaus Florian Vogt som Lohengrin, Annette Dasch som Elsa, Petra Land som Otrud och Thomas J. Mayer som Telramund. Andris Nelsons dirigerar Bayreuthfestspelens kör och orkester. Mycket nöje! Hålltider: Akt 1: 16.00-17.10 Akt 2: 18.05-19.35 Akt 3: 20.30-21.40

15:55-21:50 P2 Live opera: ”Lohengrin” av Richard Wagner
I huvudrollerna:
Lohengrin - Klaus Florian Vogt
Elsa - Annette Dasch
Ortud - Petra Lang
Telramund - Thomas J. Mayer
Kung Henrik - Wilhelm Schwinghammer
Härroparen - Samuel Youn
Bayreuthfestspelens kör och orkester. Dirigent: Andris Nelsons.
Direktsändning från Festspelshuset i Bayreuth. Från bayerska radion.
Presentation: Sara Norling med sidekicken Stefan Johansson.

P2 Lives webbredaktör Nicholas personliga reflektioner över "Lohengrin":

Wagner komponerade Lohengrin i slutet av 1840-talet, när han var 35+ och levde i exil i Schweiz; han var persona non grata i Tyskland på grund av sina revolutionära åsikter. Hans liv var helt enkelt ganska flummigt, och hans utanförskap sporrade säkerligen det hat som ledde till att han publicerade skriften "Judendomen i musiken" 1850, samma år som Lohengrin fick premiär (inte för att på något sätt rättfärdiga denna vidriga gärning, men här kommer lite bakgrundsfakta: några av den tidens mest framgångsrika tonsättare var Meyerbeer och den nyligen bortgångne Mendelssohn - de var båda judar och den fåfänge och paranoide Wagner lät sin avundsjuka övergå i hat och i förlängningen antisemitism). Lohengrin blev dock en stor succé och början på det segertåg som ledde till att Wagner fick möjligheten, och självförtroendet, att lämna "opera" som genre och uppfinna det mer nyskapande "musikdrama", att komponera den hybrisdoftande tetraologin Ringen, samt att skapa festspelen i Bayreuth som i princip var en festival som en hyllning till honom själv.

Ja, Wagner var galen, men Lohengrin var hans sista "normala" opera. Här håller han sig fortfarande ganska mycket inom ramarna, och operan är tight både dramaturgiskt och musikaliskt. Uvertyren är underbar. Brudkören i tredje akten är vansinnigt hittig. Graal-monologen är glänsande vacker. Och handlingen är så himla spännande!

Lohengrin handlar lite kortfattat om kärleken mellan en kvinna, Elsa, och mannen som räddar henne från en stundande dödsdom, den mystiske riddaren Lohengrin. Han går med på att försvara hennes heder genom att anta utmaningen från riddaren som anklagat henne för mord (tankarna går till filmen "Ivanhoe"), på ett villkor: att hon aldrig får fråga honom vad han heter, vem han är och var han kommer ifrån. Hon går med på det och han vinner striden, men skonar sin fiendes liv. Det är love at first sight mellan Elsa och Lohengrin och de bestämmer sig för att ett bröllop ska ske redan dagen därpå. Den förödmjukade skurken, Telramud, och dennes fru som är häxa och hedning, Ortrud, beslutar sig dock för att hämnas och sår tvivel i Elsas naivt förälskade hjärta. Det är detta som är själva dramat, själva tragedin: hur tvivlet (det förnuftiga) besegrar kärleken (det intuitiva). Scenen på bröllopsnatten, när Elsas och Lohengrins lycka sakta men säkert övergår i ett deppigt äktenskapsbråk à la Bergman, är lika hjärtskärande som mästerlig.

Man kan givetvis tycka att Lohengrin har ett helt orimligt krav. Han har the upper hand, eftersom han vet allt om sin älskade men hon ingenting om honom, och Elsa blir helt utpsykad av detta. Att våga överlämna sig helt till kärleken - fixar man det? Lohengrin gör det (lätt för honom!) men Elsa gör inte det, inte efter att ha förgiftats av tvivel och förnuft. Ah, det är så bra gjort! Det är så tragiskt. Kärleken segrar inte. Men nästan ingen opera slutar lyckligt, det är precis som i verkliga livet, och det är kanske därför man gillar opera så mycket.

Lohengrin är en naiv karaktär. En romantiker. För honom räknas endast det som finns nu - känslan i nuet, agerandet i nuet. Det är svårt att bygga ett långt förhållande eller ett äktenskap på det. Men Elsa önskar ändå att hon kunde dela hans romantiska naivitet. Hon älskar honom men vill inte utplåna sig själv, vill inte bygga ett liv helt och hållet beroende på deras kärlek, och man förstår henne. Man förstår båda. Det är därför operan är så himla bra.

Musik som spelats i avsnittet

  • 20.22
    Eric Schaefer & Tom Arthurs & Volker Me - Isoldes Verklärung, Tristan Und Isolde: Akt 3, "Mild Und Leise" (Arr)
    Album: ***WHO IS AFRAID OF RICHARD W*** Utgiven: 2013
    Kompositör: Richard Wagner & Eric Schaefer
Programmet tillhör kategorin: Musik
Alla avsnitt från programmet Opera i P2

Hör Nina Stemme i rollen som den olyckliga Katerina i Dmitrij Sjostakovitjs opera från en uppsättning med Wiens filharmoniker. Dirigent är Mariss Jansons.

Gillet på Solhaug av Wilhelm Stenhammar Lör 11 nov kl 19:00(180 min)

Hör Wilhelm Stenhammars opera Gillet på Solhaug i en inspelning från De Geerhallen i Norrköping med bland andra Per-Håkan Precht, Matilda Paulsson och Karolina Andersson.

I Firenze av Helena Munktell Lör 04 nov kl 19:00(75 min)

Den första operan av en svensk kvinnlig tonsättare som någonsin sattes upp i Sverige, år 1889, har väckts till liv igen! Här i ett konsertant framförande med Sveriges Radios Symfoniorkester.

Dracula av Victoria Borisova-Ollas Lör 28 okt kl 18:55(155 min)

Lyssna på svenska tonsättaren Victoria Borisova-Ollas opera om den blodtörstiga greven från Transylvanien. Direkt från världspremiären på Kungliga Operan i Stockholm.

Faust av Charles Gounod Lör 21 okt kl 18:03(237 min)

En gammal mans hunger efter kärlek och ungdom för honom i armarna på djävulen själv. En ung kvinnas längtan efter kärlek slutar i katastrof. Existentiella frågor kläs i vacker musik i Gounods Faust.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".