Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sveriges bästa konserter inom klassisk musik, nutida musik, jazz, folk- och världsmusik.
Ett avsnitt från P2 Live
Pianokonsert nr 2 av Bartók och symfoni nr 10 av Mahler med Sveriges Radios Symfoniorkester, Daniel Harding och pianisten Yuja Wang
Fre 20 sep 2013 kl 19:03
Här finns inget ljud
Här finns inget ljud. Det kan bero på att ljudet innehöll t.ex. upphovsrättsskyddad musik och endast låg kvar i 30 dagar.
Ett av de mest svårspelade verken i hela pianokonsertlitteraturen är Béla Bartóks pianokonsert nr 2 G-dur. I kvällens direktsända konsert från Berwaldhallen hör vi det kinesiska stjärnskottet Yuja Wang... ta sig an denna best - det ska nog gå bra, för hon är uppbackad av Radiosymfonikerna, ledda av Daniel Hardings säkra hand. Därefter framför de Gustav Mahlers ofullbordade tionde symfoni - den vidskeplige Mahler fick rätt i sina farhågor och dog efter att ha skrivit nio symfonier, precis som Beethoven och Bruckner - i en version som färdigställdes av Deryck Cooke 1976, mer än ett halvt sekel efter Mahlers död. P2 Live fortsätter därefter med musik av Zoltan Kodály, Franz Liszt och mer Bartók. Den som anar ett ungerskt tema är inte helt ute och cyklar!

19:03-21:59 P2 Live: Konsert med Sveriges Radios Symfoniorkester
1. Foajé

2. Konsert med Sveriges Radios Symfoniorkester (kl 19.30). Solist: Yuja Wang, piano. Dirigent: Daniel Harding.
a) Béla Bartók: Pianokonsert nr 2.
b) Musikaliskt intermezzo.
c) Gustav Mahler: Symfoni nr 10 fiss-moll.
Direktsändning från Berwaldhallen. Sänds även onsdag 25/9 kl 10.30 i Klassisk förmiddag.

3. Zoltan Kodály: Bilder från Matrabygden. Radiokören. Dirigent: Gustaf Sjökvist.

4. Extramusik:
a) Franz Liszt: Ungersk rapsodi nr 15 a-moll. Mikhail Pletnev, piano.
b) Béla Bartók: Rumänska folkdanser (1915). Greta Eriksson, piano. Inspelat 1972.

Två artiklar från Berwaldhallens programtidning:

Ett av de mest svårspelade verken i hela pianokonsertlitteraturen är Béla Bartóks Pianokonsert nr 2 G-dur. Bartók hade själv inlett sin musikaliska bana som pianist och kom att skriva flera oerhört tekniskt krävande verk för piano. Hans musik är kraftigt influerad av den ungerska folkmusik han noga studerat, men är på samma gång djupt personlig. Han började arbeta på sin andra pianokonsert i oktober 1930 och färdigställde den ett år senare. Bartók, som själv var solist vid uruppförandet i Frankfurt 1933, hade som uttrycklig ambition att göra en konsert som var lättare och populärare i tilltalet i jämförelse med den första konserten från 1926.

Den andra pianokonserten är, likt flera verk från denna tid, skriven i spegelform där två snabba, besläktade yttersatser ramar in ett adagio, som i sin tur utgör ytterligare en musikalisk palindrom; i mitten av satsen ryms ett rasande presto. Musiken utmärks genomgående av en hisnande virtuositet, sprakande orkestrala färger och en särpräglad rytmisk och melodisk brutal briljans.

Gustav Mahlers symfoniska skapande grundar sig på ett klassiskt formspråk och utgör kulmen på en lång romantisk symfonitradition. Hans musik rymmer ett mångbottnat känsloregister och tar sig an de stora livsfrågorna. I sina symfonier blottar han kontrasterna och splittringen i sin egen samtid – musiken slits mellan idel ytterligheter: glädje och sorg, tro och tvivel, extas och förtvivlan.

Under sin livstid var Mahler långt mera berömd som dirigent än som tonsättare. Komponerandet var förpassat till somrarna – det sista han skrev kom till 1910 och utgörs av den till största delen oorkestrerade skissen till Symfoni nr 10 Fiss-dur. Mahler stod under denna tid på höjden av sin musikaliska karriär men befann sig på ett personligt plan i förtvivlan, då han fått veta att hans hustru Alma hade ett förhållande med arkitekten Walter Gropius. Efter att tonsättaren Ernst Krenek 1924 färdigställt spelbara versioner av första och tredje satsen avböjde bland andra Sjostakovitj, Schönberg och Britten uppdraget att skapa en komplett spelbar version. Från fyrtiotalet och framåt togs projektet istället upp av musikforskare; i denna konsert hörs Deryck Cookes version från 1976.

Verket har en symmetrisk femsatsig form; de långsamma yttersatserna innesluter två scherzi och i verkets kärna finns en kort sats som bär titeln Purgatorio – inte efter Dante, utan antagligen efter en dikt av den polske poeten Adam Mickiewicz.

Den kinesiska pianisten Yuja Wang föddes i Peking 1987 och började studera piano som sexåring. Hon är utbildad vid bland annat konservatoriet i Peking samt vid The Curtis Institute of Music i Philadelphia och har vunnit ett stort antal priser. Wang ger konserter över hela världen och har spelat med orkestrar i otaliga asiatiska, amerikanska och europeiska storstäder. Hon har samarbetat med dirigenter som Lorin Maazel, Sir Neville Marriner, Michael Tilson Thomas, Claudio Abbado, Daniel Barenboim, Charles Dutoit, Valerij Gergiev och Kurt Masur för att nämna några. Wang har spelat in flera skivor för Deutsche Grammophon, och är en hängiven kammarmusiker – hon uppträder regelbundet vid festivaler och sommarspel världen över.

Text: Edward Klingspor

Yuja Wang – en tornado vid tangenterna

I juni 2012 skrev San Francisco Chronicle att Yuja Wang är ”helt enkelt den mest bländande och kusligt begåvade pianisten i världen just nu, det är bara att luta sig tillbaka, lyssna och förundras över hennes artisteri”.

Hon är 26 år och en av världens mest berömda pianister. Hennes spel kännetecknas av en ungdomlig energi som liknar ett helt rockbands, hennes pianospel beskrivs oftast som tekniskt briljant och näst intill perfekt: ”fabulösa förvandlingar vid pianot” skrev DN:s Martin Nyström. Men främst handlar det om en enorm kärlek till musiken och pianot som hon så gärna vill dela med sig av till oss. Att se henne spela är ett rent äventyr där man dras med i en frenetisk virvel av till synes spontan spelglädje.

Hon har beskrivits som underbarn, hon har spelat med storheter som Valery Gergiev, Claudio Abbado, Daniel Barenboim, Manfred Honeck, Lorin Maazel, Zubin Mehta, Kurt Masur och Michael Tilson Thomas. Hon har redan spelat några av de allra svåraste verken som någonsin skrivits för en pianovirtuos. Hon har hunnit ge ut ett tiotal skivor, varav tre soloalbum. DN:s musikkritiker Thomas Anderberg kallade hennes skiva med musik av Stravinsky, Scarlatti, Brahms och Ravel för en av årets bästa skivor när den kom ut 2010 och skrev: ”Perfektion är inte så illa, om den omfattar stilkänsla och fraseringskonst. Yuja Wang har allt.”

Allt hon gör tycks handla om glädje, lust och en glupande aptit på all musik. Hon säger att hon kan bli lika inspirerad av ett samtida popband som att spela någon av de dammiga gamla klassikerna – ett damm som snabbt blåser bort när hon ger sig i kast med dem. Hon spelar Rachmaninov, Tjajkovskij, Skrjabin och nu Bartók med en energi och livslust som är smittande och får de mest svårspelade stycken att verka barnsligt lätta. Borta med vinden är allt tungsint romantiskt allvar förknippat med vackra unga män med axellångt hår som spelar Tjajkovskij och Rachmaninov så att damerna dånar. Yuja Wang väcker livsglädjen – hon blir bara lite sur om man tar upp hennes skandalomsusade klänningar igen: ”Jag är ung. Varför skulle inte jag ha kortkort?” är hennes enda kommentar till den klänning hon bar vid en konsert i USA och som ledde till en hel del skriverier om helt fel saker.

Yuja Wang är född i Bejing av kinesiska föräldrar med konstnärliga yrken: mamman är dansare och pappan slagverkare. De uppmuntrade tidigt hennes pianospel, Yuja började spela när hon var sex år. Som 14- årig inledde hon studier vid Mount Royal Academy i Kanada och senare kom hon till New York där hon blev elev till Gary Graffman, den amerikanske konsertpianisten som även har varit Lang Langs lärare. Yuja är numera bosatt i New York och under de senaste fem åren har hennes karriär fått fenomenal fart och hennes stjärna bara fortsätter att stiga. Hennes konsertkalender är fulltecknad till bristningsgränsen. Så här kan det se ut: mellan den 9 augusti och den 20 september då hon framträder här i Berwaldhallen, framträder Yuja i Verbier på kammarmusikfestival, spelar Gershwin i Jacksonville, Oregon i USA och Tjajkovskijs första pianokonsert i Grafenegg, Bukarest, Paris, Düsseldorf och Bonn. Efter Stockholm väntar två konserter i Bartóks hemland Ungern, därefter blir det en lång rad konserter i USA, Kanada och Italien.

Sist Yuja Wang var i Sverige spelade hon ett konsertprogram med av musik av Rachmaninov, Debussy, Skrjabin, Mendelssohn och Liebermann på Konserthuset i Stockholm. Svenska Dagbladets Jenny Leonardz var lyrisk: ”Yuja Wang är nästan ofattbart skicklig. Som tur är handlar det inte enbart om teknik. Hon utstrålar frustande förtjusning när hon spelar skjortan av publiken, men ännu mer rörande ömhet i mer poetiska passager.” Det var inte första gången hon var i Sverige. Redan 2008 gjorde hon ett bejublat inhopp med kort varsel som ersättare för Yefim Bronfman i Prokofjevs andra pianokonsert i Berwaldhallen. Och nu är hon tillbaka för att spela Bartóks pianokonsert nr 2 som är bland det allra svåraste en pianist kan ge sig på. Det verkar emellertid inte skrämma Yuja det minsta. Hon har redan spelat just denna konsert ett flertal gånger och, som hon själv säger, hon älskar att spela konsert. Så missa inte tillfället att se Yuja Wang inta Berwaldhallens flygel och njuta av en ung pianist som gör precis det som hon älskar allra mest här i livet.

Text: Mikaela Kindblom

Programmet tillhör kategorin: Musik

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Alla avsnitt från programmet P2 Live
P2 Live
Igår kl 19:03(117 min)
P2 Live
Ons 16 aug kl 19:03(117 min)
P2 Live
Tis 15 aug kl 20:30(90 min)
P2 Live
Tis 15 aug kl 19:03(87 min)
P2 Live
Mån 14 aug kl 19:03(117 min)
Upptäck avsnitt från liknande program
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".