Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sveriges bästa konserter inom klassisk musik, nutida musik, jazz, folk- och världsmusik.
Ett avsnitt från P2 Live
Radiokören sjunger Brahms + Sveriges Radios Symfoniorkester spelar Bruckners femte symfoni
Fre 27 sep 2013 kl 19:03
Här finns inget ljud
Här finns inget ljud. Det kan bero på att ljudet innehöll t.ex. upphovsrättsskyddad musik och endast låg kvar i 30 dagar.
Från opraktiskt skrivna kontrapunktiska etyder till mästerligt skapande med personlig färg - Johannes Brahms vokalmusik är i en egen division. Här hör vi Radiokören sjunga några av dessa verk: Missa canonica,... Fest- und Gedenksprüche samt ett antal motetter. Konserten ägde rum härom veckan i Engelbrektskyrkan i Stockholm, och dirigerades av Peter Dijkstra. P2 Live fortsätter (ca kl 20:40) med Anton Bruckners väldiga symfoni nr 5, med Radiosymfonikerna under Daniel Harding. Innan dess mellanlandar vi dock med Emil Sjögrens första violinsonat (ca kl 20:20). En fullspäckad fredagkväll alltså - mycket nöje!

19:03 Radiokören. Dirigent: Peter Dijkstra.
Johannes Brahms:
a) Missa canonica. Sanctus. - Benedictus. - Agnus Dei.
b) Två motetter op 29. Es ist das Heil uns kommen her.- Schaffe in mir, Gott, ein rein Herz
c) Två motetter op 74. Warum ist das Licht gegeben dem Mühseligen?- O Heiland, reiss die Himmel auf.
d) Tre motetter op 110. Ich aber bin elend.- Ach, arme Welt.- Wenn wir in höchsten Nöten sein.
e) Fest- und Gedenksprüche. Unsere Väter.- Wenn ein starker Gewappneter.- Wo ist ein so herrlich Volk.
Konsert 14/9, Engelbrektskyrkan, Stockholm.
Sänds även onsdag 2/10 kl 10.30 i Klassisk förmiddag.

20:20 Emil Sjögren: Violinsonat nr 1 g-moll. Endre Wolf, violin och Hans Leygraf, piano. Konsert 1984, Berwaldhallen. 

20:40-22:00 Anton Bruckner: Symfoni nr 5 B-dur. Sveriges Radios Symfoniorkester. Dirigent: Daniel Harding. Konsert 2011, Berwaldhallen.

Om Radiokörens konsert - från Berwaldhallens programtidning:

I violinisten och den gode vännen Joseph Joachim finner Johannes Brahms en själsfrände i ämnet kontrapunkt. Viljan att förkovra sig ytterligare gjorde att de båda 1856 påbörjade arbetet med att en gång i veckan utbyta övningar i ämnet. Många av dessa gjordes för kör och delar av dem dyker upp i Brahms senare publicerade verk.

Missa Canonica utgör ett exempel på just det, en övning som delvis skulle få nytt liv i annat sammanhang. Mässan gavs inte ut förrän efter tonsättarens död eftersom han aldrig ville att den skulle publiceras. Brahms släppte ogärna något ifrån sig som han inte var nöjd med och det var inte ovanligt att det han skrivit gick på remiss hos musikkunniga bekanta som fick komma med synpunkter och ändringsförslag. Dessutom dirigerade Brahms en rad olika körer som fungerade som laboratorier för hans körstycken, något som hjälpte honom att överbrygga klyftan mellan teoretiskt och praktiskt kunnande. 1858 beklagade han sig för Joachim: ”Jag har så lite praktisk erfarenhet. Körrepetitionerna avslöjar stora svaga punkter; de kommer inte vara förslösade på mig. Mina verk är verkligen till stor del opraktiskt skrivna”.

Men i op 29 bemästrar han tekniken och Brahms nya röst kommer till uttryck. I den första motetten Es ist das Heil uns kommen her lever han onekligen upp till epitetet variationens mästare. Nr 2, Schaffe in mir, Gott, ein rein Herz, är full av kontrapunktiska finesser som kan vara svåra för lyssnaren att identifiera men är spännande att upptäcka vid en analys.

Den personliga rösten fortsätter att tala i hans körmusik. I op 74, som kanske är de motetter som stilmässigt lutar sig mest mot Bach, är Brahms tryggt förankrad i sin stil och bygger ett stort personligt verk där textbehandlingen är känslomässigt medveten och effektiv. Med hjälp av textvalet åstadkommer han ett berättande som mynnar ut i förtröstan på Gud. Den som tycker sig känna igen något från programmets första stycke får här ett tydligt exempel på hur hans studiematerial återanvändes. Vrakdelar från Missa Canonicas Agnus Deisats dyker upp i det polerade skrovet i op 74 nr 1 Warum ist das Licht gegeben dem Mühseligen.

Till Tre motetter op 110 väljer Brahms texter som uttrycker sorg och viss resignation. Samtidigt slås man av den lätthet med vilken han behärskar motettformen och inte minst dubbelkörigheten i Schütz-stil. Det här är Brahms grandiosa avsked till körmusiken.

Vi vet att det i Brahms läroprocess ingick studier av äldre musik. Eftersom han avslöjar väldigt lite om hur han gick tillväga kan vi bara spekulera. Dock innehöll den stora notsamling han lämnade efter sig åtskilliga avskrifter av musik från 15-, 16- och 1700-talet. Den dubbelkörsteknik med venetiansk stilbakgrund som blomstrade på 1500-talet och som gärna används då tonsättare vill skriva allvarligt, monumentalt eller musik till festliga begivenheter hittar vi även hos Brahms, den dominerar Fest- und Gedenksprüche. Patriotiska känslor gestaltas med bibeltexter då Brahms uttrycker sitt tack för utnämningen till hedersmedborgare i sin födelsestad Hamburg.

Text: Karin Ekedahl

Musik som spelats i avsnittet

  • 19.24
    Radiokören, Dirigent Peter Dijkstra - Två Motetter Op 29
    Kompositör: Johannes Brahms
  • 19.37
    Radiokören, Dirigent Peter Dijkstra - Två Motetter Op 74.
    Kompositör: Johannes Brahms
  • 19.56
    Radiokören, Dirigent Peter Dijkstra - Tre Motetter Op 110.
    Kompositör: Johannes Brahms
  • 20.06
    Radiokören, Dirigent Peter Dijkstra - Fest- Und Gedenksprüche
    Kompositör: Johannes Brahms
  • 20.21
    Endre Wolf Violin Och Hans Leygraf Piano - Violinsonat Nr 1 G-Moll.
    Kompositör: Emil Sjögren
  • 20.44
    Sveriges Radios Symfoniorkester, Dirigent Daniel Harding - Symfoni Nr 5 B-Dur.
    Kompositör: Anton Bruckner
Programmet tillhör kategorin: Musik
Alla avsnitt från programmet P2 Live

Hör Elina Vähälä som solist i uruppförandet av Jan Sandströms violinkonsert och sen återvänder vi till New Directions Festival i Piteå och hör Erik Westbergs vokalensemble.

Var beredd på långa klanger och oväntade harmonier i detta festivalnedslag. Hör en långsam renässansblues för orgel och brass samt ett vokalverk baserat på ljud som produceras av det mänskliga örat.

Den tyska saxofonisten Nicole Johänntgen startade nätverket SOFIA för att unga, kvinnliga jazzmusiker ska samlas och stötta varandra. Vi spelade in henne och några kollegor under Ystad Jazzfestival.

Snabba danslåtar varvas med hjärtskärande ballader när Laura Cortese, en av dagens unga stjärnor inom amerikansk folkmusik, står på scen med sitt band. Dessutom hör vi skånelåtar med Karin Wallin.

KONSERT: Prins Eugen och musiken Mån 20 nov kl 19:03(117 min)

Lyssna på en helkväll med musik av tonsättare som har kopplingar till prins Eugen och hans konstnärskap, däribland Emil Sjögren och Wilhelm Stenhammar.

Upptäck avsnitt från liknande program

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".