Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sveriges bästa konserter inom klassisk musik, nutida musik, jazz, folk- och världsmusik.
Ett avsnitt från P2 Live
Victoria Borisova-Ollas i Stockholms konserthus: maffig orkestermusik och utsökt kammarmusik
Ons 09 okt 2013 kl 19:03
Här finns inget ljud
Här finns inget ljud. Det kan bero på att ljudet innehöll t.ex. upphovsrättsskyddad musik och endast låg kvar i 30 dagar.
Stockholms konserthus tillägnade årets tonsättarweekend Victoria Borisova-Ollas, född i Ryssland men sedan ett par decennier tillbaka bosatt i Sverige. Vi får i kvällens konsert först höra Nikolaj Alexejev... dirigera Kungliga filharmonikerna i Borisova-Ollas Open ground och Wunderbare Leiden, samt hennes arrangemang av Robert Schumanns Träumerei och, inte minst, Clara Schumanns vackra pianostycke Variationer över ett tema av Robert Schumann. Pianisterna Ivetta Irkha och Vardan Mamikonian är solister. Därefter en konsert av lite mindre skala men som inte är desto mindre intressant. Här får vi höra musik av Borisova-Ollas framföras av stråkensemblen Musica vitae (ledda av Michael Bartosch) samt Stenhammarkvartetten, klarinettisten Niklas Andersson, cellisten Erik Wahlgren och Ivetta Irkha och Vardan Mamikonian än en gång. Mycket nöje!

19:03-22:00 P2 Live: Victoria Borisova-Ollas i Stockholms konserthus
1. Kungl. filharmonikerna, Stockholm. Solister: Ivetta Irkha och Vardan Mamikonian, piano. Dirigent: Nikolaj Alexejev.
a) Robert Schumann: Träumerei, arr. Borisova-Ollas.
b) Victoria Borisova-Ollas: Open ground.
c) Clara Schumann: Variationer över ett tema av Robert Schumann.
d) Victoria Borisova-Ollas: Wunderbare Leiden.
Konsert 20/4, Stockholms konserthus.

2. Musica vitae. Dirigent: Michael Bartosch. Stenhammarkvartetten. Niklas Andersson, klarinett, Erik Wahlgren, cello, Ivetta Irkha och Vardan Mamikonian, piano.
a) Borisova-Ollas: Colours of Autumn för stråkorkester
b) Rautavaara: Canto IV för stråkorkester
c) Borisova-Ollas: Creation of the Hymn (uruppförande av Stockholms konserthusstiftelses beställningsverk)
d) Borisova-Ollas: ...im Klosterhofe för cello, piano och tape
e) Borisova-Ollas: Silent Island för piano
f) Borisova-Ollas: Secret Beauty of Waters för piano
g) Borisova-Ollas: Djurgården Tales för två pianon
h) Borisova-Ollas: Seven Singing Butterflies för klarinett och stråkkvartett
Konsert 21/4, Grünewaldsalen, Sthlms konserthus.

Sändningen är en repris från 1 maj.

Från Stockholms konserthus hemsida:

2013 års weekendfestival i Konserthuset ägnas Victoria Borisova-Ollas musik. Det digra programmet spänner över orkesterstycken och kammarmusik. ”Jag hoppas att det ska bli en bra introduktion till min musik: programmet representerar vad jag gjort under de senaste 15 åren”, säger Victoria Borisova-OIlas. En perfekt introduktion till en prisad och hyllad rysk-svensk tonsättare.

Victoria Borisova-Ollas föddes 1969 i Vladivostok i Ryssland och utbildade sig vid Tjajkovskijkonservatoriet i Moskva. Hon kom till Sverige 1992. I Sverige fortsatte hon sin utbildning vid Kungliga Musikhögskolan och Musikhögskolan i Malmö. Hon har även utbildat sig vid Royal College of Music i London. Hennes genombrott kom 1998 med verket Wings of the Wind som fick pris i tävlingen Masterprize i Storbritannien. Hennes musik har framförts av alla de främsta orkestrarna i Sverige och internationellt av bland annat London Symphony Orchestra, BBC Philharmonic Orchestra, Münchens filharmoniker och Wiens radiosymfoniker.

Skapelsen, himlen och änglar är temat när Borisova-Ollas musik här möter Haydn, och Haydn tas i sin tur hand om av Brahms.

Nikolai Alexeev är chefdirigent vid Sankt Petersburgs filharmoniker, en position han tog över efter Mariss Jansons. Det var efter att ha tagit första pris vid Herbert von Karajan-tävlingen i Berlin 1982 som han slog igenom och blev mycket efterfrågad bland orkestrar i olika länder. För sitt förtjänstfulla musikaliska arbete har han blivit utnämnd till ”Folkets artist” i Ryssland.

Han var chefdirigent vid Estniska nationalorkestern åren 2001–10 och belönades med Statens pris i Estland för att ha utvecklat orkestern till en helt ny nivå. Med Estniska nationalorkestern turnerade Alexeev framgångsrikt i bland annat Italien och USA. Turnéerna med nuvarande orkestern Sankt Petersburgs Filharmoniker har tagit honom till framstående konserthus i USA, Tyskland och Frankrike.

Vid sidan av arbetet med ryska topporkestrar har Nikolai Alexeev även lett orkestrar som Royal Concertgebouw-orkestern i Amsterdam, Rotterdams filharmoniker, Staatskapelle Dresden, radioorkestern i Stuttgart, Sjællands Symfoniorkester, Berlinfilharmonikerna, Göteborgs Symfoniker och Baltimores Symfoniorkester, Royal Liverpool Philharmonic, BBC Scottish Symphony, New Japan Philharmonic och många andra.

Ivetta Irkha är sedan många år väl etablerad i det svenska musiklivet som en av våra främsta pianister. Hennes stora kärlek till musik började redan då hon som tvååring dirigerade bakom sin pappa när han repeterade som professor vid Charkovs Musikkonservatorium i Ukraina. Tidiga pianostudier tog snart vid, och Ivetta Irkha debuterade redan i 10-årsåldern som solist med orkester i Haydns Pianokonsert D-Dur.

Sedan följde avancerade studier i piano vid musikskolor för särskilt begåvade barn, deltagande i tävlingar och konserter, diplomstudier i såväl Ukraina som vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, samt deltagande i ett antal internationella mästarklasser. Hon har spelat på festivaler och turnerat som solist i Europa, USA och Kina.

Den armeniske pianisten Vardan Mamikonian började spela som mycket liten. Han visade omedelbart en extraordinär talang och fick börja ta lektioner vid Tjajkovskij-konservatoriet i Moskva för Valerij Kastelskij, som i sin tur varit elev till den legendariske Heinrich Neuhaus. På så vis för Mamikonian ett pianistiskt arv vidare som går tillbaka till både Szymanowski och Godowsky.

Mamikonian fortsatte senare sina studier för den ryske pianisten Lazar Berman och har sedan dess fått ett flertal utmärkelser, bland annat vid World Music Masters Competition i Monte Carlo. Förutom konserter i Europa har Mamikonian även framträtt med orkestrar i USA. Tillsammans med orkestern i Atlanta gjorde han Rachmaninovs första pianokonsert och i San Francisco framträdde han med Tjajkovskijs första pianokonsert. Han har även framträtt i Hollywood Bowl tillsammans med Los Angeles Philharmonic Orchestra.

Drygt tre decenniers musikalisk verksamhet har det hitintills blivit för kammarorkestern Musica Vitae. Med basen i den klassiska stråkrepertoaren har den 15 musiker starka ensemblen under årens lopp presenterat musik av vitt skilda genrer. Runt 150 uruppföranden har det också hunnit bli, komponerade av såväl den nutida tonsättareliten som av studeranden vid Sveriges tre största musikhögskolor.

De kammarmusikaliska domänerna utvidgas genom medvetna satsningar på samarbeten med andra konstformer, något som lockar nya publikgrupper att upptäcka orkestern, och regelbundna möten med den helt unga publiken har öppnat tusentals nyfikna barnaöron för stråkmusik.

Michael Bartosch tillhör den generation svenska dirigenter som är födda på 1960-talet, och som fått alltmer framträdande positioner i musiklivet. Bartosch har framför allt låtit tala om sig inom opera, men har även en bred erfarenhet av symfonisk repertoar. Han är utbildad vid Musikhögskolan i Malmö och vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.

Bartosch vann andra pris vid Kungliga Operans dirigenttävling 1996, och har där dirigerat ett flertal produktioner, bland annat Alban Bergs Wozzeck. Han har även dirigerat på Vadstena-Akademin, Malmö opera, Göteborgsoperan, Komische Oper i Berlin, Värmlandsoperan, Folkoperan och Norrlandsoperan samt flera sommarproduktioner på Confidencen – bland annat tillsammans med danske regissören och operachefen Kasper Holten i Donizettis Lucia di Lammermoor.

Han har vidare lett bland andra Kungliga Filharmonikerna, Svenska Kammarorkestern, Helsingborgs Symfoniorkester, Norrköpings Symfoniorkester, Sveriges Radios Symfoniorkester och Göteborgs Symfoniker samt Musica Vitae – med vilka han har ett mångårigt samarbete. I Tyskland har han flera gånger gästat Ensemble Modern i Frankfurt. Under 2011 dirigerade Bartosch bland annat vid Festspelen i Bergen och 2012 gästade han åter Sveriges Radios Symfoniorkester.

Stenhammarkvartetten har sedan starten 2002 etablerat sig som en av skandinaviens främsta kvartetter. Stenhammars verk såväl som annan svensk musik är självklart central i ensemblens repertoar, men stort fokus ligger också på wienerklassicism och samtida musik. Kvartetten beställer kontinuerligt verk av svenska tonsättare och har även blivit tillägnade och uruppfört verk skrivna av tonsättare från USA, Storbritannien, Finland och Norge.

Stenhammarkvartetten har gjort inspelningar av ett 40-tal verk för Sveriges Radio P2, samt ett antal cd som blivit rosade av kritiker i såväl svensk som internationell press. Lars-Erik Larssons kvartetter (Daphne) blev 2009 grammisnominerad och fick full pott i CD-revyn i SR P2 samt hyllad av American Record Review. Quartteto con Forza 2009 (Phono Suecia) med musik av Mats Larsson Gothe, Anders Hillborg, Per Mårtensson och Mika Pelo fick lysande recensioner i bland annat The Strad. En inspelning av Atterbergs och Rangströms kvartetter är genomförd och kommer inom kort ut på tyska bolaget CPO, och just nu pågår inspelningar av Stenhammars samtliga kvartetter för BIS.

Erik Wahlgren är född 1985 och började spela cello vid fem års ålder. Hans lärare var Helena Råberg-Schrello fram till 2002 då han började vid Kungliga Musikhögskolan för professor Elemér Lavotha. Åren 2007–08 studerade Erik Wahlgren för Marko Ylönen vid Sibelius-Akademin i Helsingfors och tog sin mastersexamen vid Edsbergs musikinstitut där hans lärare var Torleif Thedéen. Wahlgren har deltagit i flera masterclasses både i Sverige och utomlands för bland andra Frans Helmerson, Erling Bløndal Bengtsson och Tsuyoshi Tsutsumi.

Erik Wahlgren är en flitigt anlitad kammarmusiker och har turnerat med några av Sveriges främsta musiker och ensembler. Han har regelbundet gästspelat på festivaler i Sverige och utomlands samt givit egna masterclasses i Sverige och USA.

Niklas Andersson är född och uppvuxen i Göteborg där han studerade för Sten Pettersson vid Musikhögskolan. Efter avlagd musikerexamen fortsatte studierna i Antwerpen för Walter Boeykens och senare vid NCOS:s orkesterskola i London där hans lärare var John McCaw. 1987 anställdes Niklas som soloklarinettist i Trondheims symfoniorkester och året därpå erbjöds han motsvarande tjänst i Helsingborgs symfoniorkester.

Han är numera stämledare i Sveriges Radios Symfoniorkester. Han är också medlem i KammarensembleN för ny musik samt blåskvintetten Amadé. I kammarmusiksammanhang har han framträtt med Talekvartetten, Zetterqvistkvartetten, Lysellkvartetten, Nya Stenhammar Quartet samt med den tjeckiska Skampa-kvartetten.

Musik som spelats i avsnittet

  • 21.50
    Matilda Paulsson Mezzosopran, Stockholms Läns Blåsarsymfoniker, Hans Ek Dirigent - Tre Sånger
    Kompositör: Clara Schumann
Programmet tillhör kategorin: Musik
Alla avsnitt från programmet P2 Live
Mezzosopranen Ann Hallenberg tillhör de svenska stjärnor som oftare sjunger utomlands än på hemmaplan. I denna romanskonsert från Grünewaldsalen får du chansen att komma hennes röst riktigt nära.
Igår kl 19:03(117 min)
Mezzosopranen Ann Hallenberg tillhör de svenska stjärnor som oftare sjunger utomlands än på hemmaplan. I denna romanskonsert från Grünewaldsalen får du chansen att komma hennes röst riktigt nära.
Vi bjuder på tre set ur invigningsdagens konserter från den stora medeltida Mariakyrkan mitt i Båstad.
Ons 18 okt kl 19:03(117 min)
Vi bjuder på tre set ur invigningsdagens konserter från den stora medeltida Mariakyrkan mitt i Båstad.
Två jazzgrupper som båda har Göteborg som hemvist hör du i detta program. Konserterna är inspelade på Umeå Jazzfestival 2016.
Tis 17 okt kl 20:30(90 min)
Två jazzgrupper som båda har Göteborg som hemvist hör du i detta program. Konserterna är inspelade på Umeå Jazzfestival 2016.
KONSERT: Bridget & Leif + Ill Wicker
Tis 17 okt kl 19:03(87 min)
Från sommarens Urkultfestival kommer två konserter: svensk-engelska duon Bridget & Leif på fiol och dragspel, sedan gruppen Ill Wicker som återupplivar det brittiska folkrocksoundet från 70-talet.
Tis 17 okt kl 19:03(87 min)
Från sommarens Urkultfestival kommer två konserter: svensk-engelska duon Bridget & Leif på fiol och dragspel, sedan gruppen Ill Wicker som återupplivar det brittiska folkrocksoundet från 70-talet.
I den här årliga tävlingen i nutida musik skickar radiobolag från hela världen in bidrag i två kategorier: en allmän och en för tonsättare under 30 år. Årets tävling avgjordes i Palermo i Italien.
Mån 16 okt kl 19:03(117 min)
I den här årliga tävlingen i nutida musik skickar radiobolag från hela världen in bidrag i två kategorier: en allmän och en för tonsättare under 30 år. Årets tävling avgjordes i Palermo i Italien.

Upptäck avsnitt från liknande program

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".