Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Granskar medier & journalistik. Går bakom veckans rubriker & spanar in i framtidens medielandskap.
Ett avsnitt från Medierna
Myter om romer och världens hetaste journalist
Lör 26 okt 2013 kl 11:03
Rapportering om blonda barn stärker fördomar mot romer Det har handlat en hel del om bortrövade blonda barn och romer i veckans medierapportering. Inte bara här hemma i Sverige utan i medier världen över... En del rubriker har påmint om gamla sagor men rapporteringen är långt från dom oskyldiga sagornas värld. Berättelserna om Maria och de irländska barn som polis hämtade från sina föräldrar länkar rakt in i uråldriga fördomar om romer som rövar barn. Mattias Pleijel har synat rapporteringen i veckan. Krav på ökad frihet läcka dokument Justitiekanslerns beslut att inleda förundersökning om misstänkt brott mot tystnadsplikten med anledning av det numer välkända romregistret har väckt debatt. Flera har höjt rösten för att den lagen borde ändras och att det borde vara lättare att läcka även skriftliga dokument till medier. Martin Wicklin tittar närmare på den kritiken. Glenn Greenwald om avslöjanden, åsikter och fega medier Nu till Rio de Janeiro och världens just nu i särklass hetaste journalist. Han syns så gott som dagligen på olika internationella satellit TV-kanaler. Och enligt ryktet så är det fullt slagsmål bland olika filmbolag i Hollywood om att få rättigheterna till att göra en film om journalisten som kom med det sensationella scoopet, baserat på uppgifter från en viss datakille vid namn Edward Snowden. Glenn Greenwald heter journalisten. När Mediernas reporter Terje Carlsson träffade honom så kunde han bekräfta uppgifterna att svenska myndigheter har samarbetat nära med amerikanska myndigheter. Hycklande #osminkad kampanj Kanske har ni noterat att Aftonbladet haft en kampanj mot utseendehetsen och mot hur kvinnor förväntas se ut på bild. Det började med att TV4-Sportens Anna Brolin la upp en före- och efterbild på sig själv vid en plåtning. Aftonbladet hakade på och drog igång kampanjen Osminkad tillsammans med en rad mediekvinnor som publicerade osminkade bilder på sig själva i tidningen. Sedan uppmanades allmänheten att göra likadant under hashtaggen Osminkad. Men hur bra är Aftonbladet själva är på att minska utseendefixeringen bland sina läsare, när man ständigt publicerar fixade och putsade bilder på kändisar? Josefine Owetz har synat Aftonbladets kampanj.

.

Programmet tillhör kategorin: Samhälle

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Alla avsnitt från programmet Medierna
Medierna
Lör 16 sep kl 11:03(35 min)
Medierna
Lör 09 sep kl 11:03(35 min)
Medierna
Lör 02 sep kl 11:03(35 min)
Medierna
Lör 26 aug kl 11:03(35 min)
Medierna
Lör 19 aug kl 11:03(30 min)
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".